משפחה

תפישות מוטעות ברפואת ילדים: האם כאבי בטן בילדים מחשידים לזיהום בהליקובקטר ללא כיב פפטי? ( Pediatrics) מתוך jc 432 , למנויים – חינם!!

טרם נמצאה תשובה סופית לשאלה זו. רוב המחקרים לא הצליחו לגלות קשר כלשהו בין  זיהום בהליקובקטר לבין כאבי בטן.

החוקרים במחקר לפנינו החליטו להתרכז בסוג אחד של כאבי בטן בילדים כאבים הממוקמים ברום הבטן. כל ילד שהשתתף במחקר נבדק באנדוסקופיה כדי לשלול עדות לכיב פפטי. ניתן להגדיר את החולים כסובלים מ  non-ulcer dyspepsia,  כלומר כאבים ברום הבטן שאינם נובעים מכיב פפטי.

השאלה שהטרידה את  החוקרים היתה: היש קשר בזיהום בהליקובקטר לתלונות החולים ? משתתפי המחקר היו מעל גיל שש שנים. כדי לברר את פרטי התלונות הילדים נחקרו על ידי גסטרואנטרולוג ילדים שנעזר בשאלון. האבחנה של זיהום בהליקובקטר נקבעה לפי תרבית מרירית הביופסיה שנלקחה במהלך האנדוסקופיה ולפי הממצאים ההיסטו-פתולוגיים.

מבין  100 ילדים שהתלוננו על כאבי בטן,  זיהום בהליקובקטר נמצא רק אצל 26  ילדים ואילו ליתר החולים לא נמצאה עדות לזיהום.  המסקנה אפוא, כי ברוב המקרים אין  קשר בין זיהום בהליקובקטר לבין כאבים ברום הבטן.

יתר התלונות מהן סבלו החולים דוגמת תפיחות הבטן, כאבים בזמן הארוחה והקאות נמצאו בשכיחות שווה בשתי הקבוצות.

הערת העורך:  אין זו הפעם הראשונה שאנחנו מביאים מאמר המוכיח כי אין קשר מוכח בין כאבי בטן לזיהום בהליקובקטר.

לדעתי  מותר לחפש זיהום בהליקובקטר בילדים הסובלים מכאבי בטן בתנאי שאין זו הבדיקה הראשונה או השניה.

והחשוב מכל הוא לקיחת אנאמנזה מפורטת.

בשלב מסוים בעת קבלת תולדות המחלה, יש לבקש מהילד או הילדה לצאת מהחדר, ולשוחח עם האם לגבי אשיות הילד, מעמדו בחברה ומעמדו במשפחה, הישגיו בלימודים ובעיות חברתיות.יש מקום לבררהאם קיימים מתחים בין ההורים והאם יש חולה רציני בין האנשים הקרובים למטופל שלנו.

בשלב השני יש לבצע בדיקה קלינית כולל משקל וגובה ובדיקות מעבדה ספירת דם, תפקודי כבד וכליה וחשוב מכל – תרבית שתן.

לגבי הרופאים המבצעים בדיקה על-קולית של  הבטן, רק לעיתים רחוקות מאד נקבל אבחנה  מבדיקה זו, אך ערכה  התרפויטי לא מבוטל. אין כמו הבשורה  לחולה שלא נמצאה פתולוגיה, ואין עדות למחלה רצינית. יתכן ובטלנו חרדות לגבי מחלות אפשריות שרבצו על החולה או הוריו.

המאמר הופיע בעיתוןPediatricsמחודש ינואר 2005.   


Helicobacter pylori infection is not associated with specific symptoms in nonulcer-dyspeptic children, Kalach N, Mention K, Guimber D et. al.,

Pediatrics 2005;115:17-21

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה