משפחה

אכילת פחמימות במהלך ספורט קבוצתי עשוייה לעזור בשימור תיפקודי אימון ו-CNS (מתוך Med Sci Sports Exer)

אכילת פחמימות (CHO) ואלקטרוליטים במהלך ספורט קבוצתי משמרת תיפקוד פיזי ומערכת עצבים מרכזית (CNS) טוב יותר מנוזלים ואלקטרוליטים בלבד, על פי תוצאות מחקר המחקה פעילות ספורט קבוצתית הפורסם בגיליון פברואר של Medicine and Science of Sports Exercise.

מחקרים קודמים הראו כי אכילת פחמימות במהלך אימון ארוך ועצים ואימון אינטרוולים בעוצמה גבוהה יכולת לשפר ביצועים, כותב ג’ייסון וויניק מאונ’ דרום קרולינה בקולומביה, ושותפיו. יתרון זה הינו תודות ליכולת מוגברת לייצור מחדש של ATP (אדנוזין טריפוספט) בעוצמה נתונה של אימון למשך זמן ארוך יותר, שמירה על גלוקוז בדם, ובמקרה של אימון אינטרוולים בעוצמה גבוהה חיסכון גליקוגן השריר. כמו כן קיימת הוכחה כי אכילת פחמימות יכולה לעכב תיפקוד CNS לקוי המתרחש מאוחר באימון.

לאחר ביצוע 3 אימונים, 10 גברים פעילים ו-10 נשים פעילות עם ניסיון בתחרויות ספורט קבוצתי השתתפו בשני ניסוייים ניסיוניים במהלכם אכלו תמיסת פחמימות 6% או פלצבו. הניסויים היו 4 רבעים של 15 דקות של ריצה בעוצמות משתנות מהליכה (30% צריכת חמצן מקסימלית [VO2max]), עד ריצה (120% VO2max), לספרינט מקסימלי, ו-40 קפיצות ביעד של 80% מגובה קפיצה מקסימלי.

צריכת נוזלים היתה 5 מ”ל/ק”ג לפני האימון, 3 מ”ל/ק”ג אחרי האימון, 3 מ”ל/ק”ג במרווח של 5 דקות לאחר הרבע הראשון והשלישי, ו-8 מ”ל/ק”ג במהלך 20 דקות המחצית. במהלך כל הפסקה, ביצעו הנבדקים בדיקות להערכת תיפקוד פריפרי ו-CNS, כולל 20 מ’ ספרינט, 60 שניות קפיצה מקסימלית, הערכת מצב רוח פנימית וחיצונית, תיפקוד קוגנטיבי, יכולות מוטוריות ודיוק יעד קפיצה.

בהשוואה לפלצבו, אכילת פחמימות במהלך אימון נתנה תוצאות של זמני 20 מ’ ספרינט מהירים יותר, גובה קפיצה ממוצע גבוה יותר ברבע הרביעי, תחושת כוח מפוחתת, יכולות מוטוריות מוגברות ומצב רוח משופר מאוחר באימון (P < .05 לכולם).

מיגבלות מחקר כללו כוח סטטיסטי נמוך לכל מדדי מצב הרוח ובכל מדדי תת סקלות.

תוצאות אלו מראות כי אכילת פחמימות במהלך אימון אינטרוולים בעוצמה גבוהה דומה לזו של ספורט קבוצתי מועילה לתיפקודי CNS ופריפריה מאוחר באימון בהשוואה לפלצבו. השפעת התוצאות הללו היא שאכילת פחמימות במהלך אימון במטרה לחקות פעילות המתרחשת בספורט קבוצתי כמו כדורסל יכולה לתרום ליכולת האתלט לביצוע פיזי ונפשי ברמה הגבוהה ביתר.

Med Sci Sports Exer. 2005;37:306-315

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה