תסמונת טורט (Tourette) בילדים, מתוך jc 431, למנויים – חינם!






“טיקים” “Tics”  בלועזית, תנועות, או השמעת קולות, בלתי רצוניות.

קיים טווח רחב של “טיקים” בילדים. 

“טיקים” פשוטים תנועות בלתי רצוניות, פתאומיות וללא מטרה. לדוגמא מצמוץ  בעפעפיים, הרמה רגעית של הכתפיים או כחכוח הגרון.

“טיקים מורכבים” כולל פעולות כגון קפיצה, או נגיעה כפייתית בחפצים. התנועות חוזרות על עצמן מספר פעמים ביום. ההפרעה נמשכת מספר ימים או שבועות ואז נעלמת מעצמה.   

האם ניתן למנוע “טיקים” אלה ?

למרות העובדה ש”טיקים”, גם אם הם מוטוריים וגם אם הם קולנים, הם בלתי רצוניים, לפעמים ניתן לדחות או אפילו למנוע אותם.  יש מקרים בהם קיימת תחושה המקדימה את ה”טיק” ומבשרת את בואו. לפעמים גירויים חזותיים גורמים ל”טיקים” . 

בתסמונת טו?ר?ט אופייני הופעת “טיקים” רבים ושונים. המצב של תסמונת טורט נמשך לפחות שנה אחת, ולעיתים קרובות אף מספר שנים. ביטויים אופיינים לתסמונת טו?ר?ט, coprolalia, – דהיינו שימוש במילים גסות או בקללות או echophenomena בהם החולה חוזר על תנועות או על צלילים שהוא ראה או שמע.

מצב תסמונת טו?ר?ט יופיע בדרך כלל בגיל שש ועד שבע שנים. התסמונת נפוצה יותר בבנים. שכיחות התסמונת בכ  2%  מאוכלוסיית ילדי בית הספר.

כיצד יכול הרופא להקל  על הילד?

הרופא, חשוב שיסביר להורים ולחולים עצמם כי מדובר בהפרעה בתפקוד המוח, אך  לא בהכרח הטיפול תרופתי. הרופא יסביר להורים כי דרושים הבנה וסבלנות וכי יש לשתף את המורים ולהסביר להם כי התופעה עלולה להחמיר בשיעורים ארוכים, וכי יש לאפשר לילד “הפסקת טיקים” בה הילד  יצא מהכיתה  למספר דקות. דבר זה  יקל עליו.

עדיין איננו מבינים את הפתוגנזה.

מה כן ידוע?

ידוע כי יש אלמנט תורשתי, וידוע גם כי מעורבים מסלולים דופמינרגיים באזורים הפרונטליים והתת קורטיקליים של המוח.

   

לא מזמן קראנו על קבוצת ילדים  שסבלה  מטיקים ומהתנהגות כפייתית  בעקבות זיהום סטרפטוקוקלי בלוע. במקרים אלה מקובל לטפל בזיהום הסטרפטוקוקלי אך מלבד זה להתייחס לחולים כמקרים של “טיקים” ולא של מחלת הכוריאה.

ברוב המקרים רצוי להימנע מטיפול תרופותי.  יש לתת גיבוי לילד ולבקש מהמורה לתמוך ולהתחשב בו. טוב יעשו אם לא יהפכו מאומה למהומה. וכן חשוב למנוע מילדים אחרים להציק לחולים זמניים אלה.

תרופות, בדרך כלל מפחיתות את  מספר הטיקים, אך לא מדכאות אותם כליל. שתי קבוצות תרופות בשימוש. האחת, נוגדי דופמין דוגמת ‘haloperidol  וכן נוגדי הקולטנים לגירויים אלפא אדרנרגיים.

לעיתים קרובות הבעיה מורכבת יותר כי התנהגות כפיתית obsessive compulsive behaviour   או הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות מתלוות  ל 50% מחולי טו?ר?ט. בעיות אלה מסבכות את הטיפול.

הערת העורך:

“הגמגום מתחיל לאחר האבחנה”  כך התבטא לפני כחמישים שנה אחד הפדיאטרים הדגולים באנגליה, פרופ’ Ronald Illingworth באחד מספריו, כאשר דן בנושא קרוב ל “טיקים”, והוא הגמגום. כוונתו,  בדרך כלל גמגום תופעה חולפת אצל ילדים רבים, בתנאי שמתעלמים ממנו.  יש לנסות ולהרגיע את ההורים במקרים אלה, ולבקש מהם להיאזר בסבלנות עד שהגמגום יחלוף מעצמו.

האם זה נכון גם לגבי טיקים ? על פי זכורני, אני, אחי  וחלק מחברי סבלנו מטיקים בילדותינו.  אף אחד לא התרגש, אף אחד לא התלוצץ ואף אחד לא דרש טיפול מיוחד.  לכן, היום, גם אם יש לי מגרעות רבות,  טיקים לא נמנים עליהם….

המאמר הופיע ב British Medical Journal   מיום 11 לדצמבר 2004.


Tourettes syndrome in children, Chowdhury U, BMJ 2004; 329:1356-7.


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה