אספירין לא גורם לשגיאה בתוצאות בדיקת דם סמוי בצואה (Am J Med)

השימוש הרגיל באספירין או תרופות אנטי דלקתיות לא סטראואידליות (NSAIDs) לא מעלה את הסיכון לשגיאה בתוצאות בדיקת דם סמוי בצואה (FOBT), על פי דיווח בגיליון דצמבר של The American Journal of Medicine.

לא רצוי לפרש לא נכון את התוצאות המראות כי הבדיקה החיובית בזמן שהמטופל לקח אספירין הן פחות תקפות לעומת ללא אספירין, אומר ד”ר צ’ארלס קהי מאונ’ אינדיאנה באינדיאפוליס. יש להתייחס לכל תוצאה חיובית עד למתן הסבר משביע רצון.

ד”ר קהי וד”ר אימפריאל בדקו האם שימוש רגיל באספירין או NSAIDs מעלה את הסיכון לשגיאה בבדיקות דם סמוי בצואה ב-193 נבדקים אשר עברו קולונוסקופיה לאחר תוצאת FOBT חיובית. רוב הנבדקים היו גברים (98%), לבנים (86%) ובגיל ממוצע של 66.

בכמעט 80% מהנבדקים לא נמצאו ממצאים קולונוסקופיים שיסבירו את התוצאה החיובית.

לחמישית ממשתמשי אספירין או NSAID היו ממצאים במעי אשר יכולים להסביר תוצאות FOBT חיוביות, בהשוואה לאחוז דומה באלו שלא לוקחים אף תרופה.

באנליזה שהותאמה לגיל, היסטוריה משפחתית של סרטן קולורקטלי, וגורמים אחרים, לא היה קשר בין שימוש באספירין רגיל או NSAID וממצאים במעי אשר יכלו להסביר את התוצאות החיוביות.

קיימת דאגה קלה לתוצאות FOBT שגויות בחולים בהם לא בטוח להפסיק את השימוש באספירין או NSAIDs בזמן הבדיקה.

אם החולים יכולים להפסיק לקחת אספירין לפני ה-FOBT ללא סיכון לתופעות לוואי וזוכרים להפסיק זאת, אז זה בסדר. אך אם אינם יכולים להפסיק בבטחה (הכנסת סטנט לאחרונה, CABG לאחרונה וכו’) או ששכחו לעשות זאת, הם עדיין יכולים לתת דגימה ל-FOBT בזמן לקיחת אספירין ללא התפשרות על תקפות הבדיקה.

Am J Med 2004;117:837-841

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה