משפחה

סטירואידים לאחר פגיעת מוח מעלים את הסיכון לתמותה (British-based Cochrane Library )

מסתבר שהשימוש המקובל בסטירואידים אנטי-דלקתיים לפצעי ראש טראומטיים כמו אלה הקורים לאחר תאונת דרכים, עלולים להעלות את הסיכון למוות, וזאת ע”פ סקירה חדשה של מחקרים המתפרסמת ע”י ה-British-based Cochrane Library .

הסקירה כוללת נתונים של למעלה מ-10,000 מטופלים אשר טופלו בקורטיקוסטירואידי במקרי פציעות ראש, כולל עלפון וזעזוע מוח.

האנליזה הרחבה הזו מצאה שמטופלים שטופלו בקורטיקוסטירואידים היו בסיכון מוגבר של 18% למות מפציעות הראש שלהם, בהשוואה למטופלים במצב דומה שלא קיבלו תרופות אלה.

מבין המטופלים שקיבלו טיפול סטירואידי, 21% – מתו, לעומת 18% בלבד בקבוצות שקיבלו פלצבו. ד”ר פיל אלדרסון, הכותב הראשי טוען שע”פ מימצאי המחקר אין יותר לראות את השימוש  בסטירואידים בפציעות ראש כטיפול שגרתי ומקובל.

הסקירה מופיעה בגיליון ינואר של ספריית הקוקריין, כפרסום של ה-Cochrane Collaboration , ארגון בינלאומי שעוסק בהערכות של מחקר רפואי.

הקורטיקוסטירואידים הם כידוע הורמונים אנטי-דלקתיים אשר מטפלים בכל הדלקות, מפציעה מפרקית ועד אסתמה. הם שונים מסטירואידים אנבוליים, שהם הורמוני מין כמו אנדרוגן, אשר הם בשימוש אופייני להעלאת נפח ומסת שרירים ושיפור ביצועים אתלטיים.

ד”ר אלדרסון מסביר שקורטיקוסטירואידים נמצאים בשימוש נרחב ברפואה לטיפול בדלקות. היה נהוג לחשוב שחלק מהנזק המוחי לאחר פציעת ראש נובע מהדלקת שהתפתחה בעקבות הפציעה הראשונית, ושהפחתת הדלקת עשוייה להפחית את הסיכון המשני של הפציעה.

במקרים של פציעות חמורות הדלקת גורמת להתנפחות המוח והרקמות העוטפות אותו, אשר גורמות ללחץ על הגולגולת אשר עלול להוביל לסיבוכים ומוות.

17 המחקרים על שימוש בסטירואידים והסיכון לתמותה שנבחנו ע”י אלדרסון וחבריו כללו למעלה מ-12,000 מטופלים, מכל הגילים, אשר אובחנו מבחינה קלינית כפציעות ראש חמורות, ואשר חלקם קיבלו טיפול בסטירואידים בתוך מס’ ימים מהפציעה.

הסיבה לתמותה במטופלים שקיבלו סטירואידים במחקר הייתה לא ברורה לפי המחברים. חלק מהחוקרים הציעו את האפשרות שהקורטיקוסטירואידים העלו את השכיחות של התמותה ע”י התערבותם בתפקוד בלוטות יותרת הכליה.

השימוש בסטירואידים לא הפחית את הסיכון לזיהומים, מסכמים הכותבים. סיבוך של דימום גסטרואינטנסיאלי לא נראה כגדול או קטן יותר בקרב מטופלי הסטירואידים. 

לדיווח ב-Eurekalert

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה