משפחה

הסיכון בחולים שעברו אוטם חריף עם הרמת מקטע ST ורקע של שבץ קודם הינו גבוה ביותר ודורש התערבות אגרסיבית (-Am Heart)

מטופלים שחוו אוטם חריף של שריר הלב עם הרמת מקטע  ST (בר”ת  STEMI ) ושלהם רקע של שבץ קודם,  נמצאים בסיכון מוגבר יותר לתמותה, אי ספיקת לב ושבץ חוזר. (בהשוואה למטופלי STEMI ללא שבץ קודם).

כך מדווחים חוקרים המפרסמים לאחרונה  את מאמרם ב-Am Heart .

החוקרים ממליצים לכן לברר עם חולה ה-MI לגבי אירוע קודם של שבץ כחלק מההערכה הקלינית של רמת הסיכון של המטופל. במטופלים אלה יש לטפל באגרסיביות יתר, לרבות צינתור ואמצעים אחרים שהוכחו כמפחיתים תחלואה ותמותה במטופלים עם STEMI .

במחקר בדקו החוקרים את השפעת ההיסטוריה של שבץ קודם במסגרת מחקר ה-MAGIC (ר”ת של   Magnesium in Coronaries ) שכלל 6,210 מטופלים ואשר בחן את ההשפעה של התערבות באמצעות מגנזיום בחולי STEMI בסיכון גבוה.

נמצא ש-9% מהמטופלים שעברו STEMI היו עם רקע של שבץ קודם, דבר המחזק את ההנחה ששבץ הוא גורם סיכון משמעותי ל-STEMI .

חולי STEMI עם רקע של שבץ קודם נטו לסבול יותר מיתר לחץ דם : 88% לעומת 70% , סוכרת (19.9% לעומת 14.5% ), MI (שיעור של 38.2% לעומת 25.1% ) ואי ספיקת לב (15.6% לעומת 9.7% ).

כמו כן תוצאת ה-TIMI (ר”ת של  Thrombolysis in MI Risk ) של חולים אלה הייתה משמעותית גבוהה יותר (4.37 לעומת 3.93) ובסיכוי משמעותי נמוך יותר לקבל טיפול להחזרת זרימת הדם ללב (66.3% לעומת 80.6%).

ואולם, לדעת החוקרים, המימצא המעניין והמשמעותי ביותר היה שמטופלים עם היסטוריה של שבץ היו בסיכון משמעותי גבוה יותר ללקות בשבץ נוסף: 3% לעומת 1% , להגיע להחמרה בדרגת אי ספיקת הלב (23.3% לעומת 18.2%) , ולתמותה תוך 30 יום מההתקף (21% לעומת 14.7% ).

גם לאחר ביצוע התאמות,  הסיכון לתמותה במהלך 30 יום מהאירוע היה גבוה ב-44% בקבוצה עם שבץ קודם, בהשוואה למטופלים ללא אירוע שבץ בעברם.

השכיחות של שבץ קודם בקרב חולי MI צפוייה לדעת החוקרים לעלות בעתיד, במסגרת מגמת ההזדקנות של האוכלוסיה, ולכן, יש חשיבות רבה להתחיל בטיפול ב-PCI וטיפולים מוכחים אחרים, בחולים אלה במיוחד.

Am Heart J 2004;148:1012-1019.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה