תפישות מוטעות ברפואת ילדים, מתוך jc 429 – חינם!






תמורות שחלו באבחון ובטיפול התכווצויות מחום.

בשנים האחרונות חלו שינויים באבחון ובטיפול בהתכווצויות מחום.

בעבר, ילד שסבל מהתכווצויות מחום, בארץ – אושפז במחלקת ילדים. 

בארצות הברית נהגו לבצע ניקור מתני וכשזה נמצא תקין, נשלח הילד  הביתה. גישות אלה שתיהן התבססו על מחקר אמריקאי שטען, כי בין הילדים הסובלים מהתכווצויות מחום, בשני אחוזים הסיבה האמיתית היא דלקת חיידקית של קרום המוח. 

כיום הגישה שונה. תוצאות המחקר האמריקאי כבר אינן מקובלות. ילד המובא לחדר מיון לאחר התכווצויות מחום, לא מתאשפז אך גם לא צריך לסבול מניקור מתני. הוא נשאר בהשגחה בחדר מיון, וכאשר מצבו יציב והאבחנה  לדלקת קרום המוח נשללת על בסיס השגחה בלבד הוא משתחרר הביתה.

הערת העורך: מעולם לא  השתכנעתי בצורך לבצע ניקור מותני לאחר התכווצויות מחום.  מימי לא ראיתי ילד שאושפז בשל התכווצויות מחום ומאוחר יותר אובחן כסובל מדלקת קרום המוח. בעבר נהגנו לאשפז ילד שסבל מהתכווצות מחום שמא תחזורנה ההתכווצויות, וכן בכדי לתת תמיכה ובטחון להורים המבוהלים.

גם בהנחיות הטיפול חלו תמורות.

לפני כמה עשרות שנים זכורני מאמר מקבוצה מכובדת בצרפת, שטענה שמתן פנוברביטל לאחר התכווצות מחום שנייה מונעת התכווצויות נוספות. המלצה זו אומצה בשעתה על ידי העולם הפדיאטרי.  במהלך השנים נגסו הספקות  בתבונת מתן פנוברביטל  למספר רב של ילדים שסבלו משני התקפי התכווצויות פשוטות מחום. למזלנו טיפול זה לא עוד באופנה. היום הנוהל הוא להימנע מכל טיפול מניעתי גם לאחר שלושה התקפי התכווצויות מחום פשוטות. וכל זה, בתנאי שהאלקטרואנצפלוגרם תקין.

לילד שסבל מפרכוס מורכב, כלומר פרכוס שנמשך למעלה מ 15  דקות  או שהיה מוקדי [פוקלי]  וכן כאשר  ברור המקרה העלה שהמשפחה נגועה  באפילפסיה, ממומלץ להתחיל טיפול מיד. 

הזמן  האופטימלי לביצוע ה  EEG  הוא שבועיים לאחר ההתכווצות. EEG מוקדם יותר עשוי להראות ארטפקטים, כתוצאה מעלייה בחום הגוף.

כאשר מתברר שיש צורך בטיפול, פנוברביטל phenobarbital] ] היא התרופה העדיפה. אמנם קיימות תופעות לוואי לפנוברביטל, בעיקר פעילות יתר. התופעה  נצפית  ב 30% של ילדים מטופלים. במקרים אלה יש הוריה לתת valproate. אך גם לתרופה זו  תופעות לוואי,  בעיקר פגיעה בכבד. הוריה למתן valproate דורשת מעקב אחר רמת אנזימי הכבד בדם.

אנחנו  מודים לפרופ’ אברהם שטיינברג, נוירולוג בכיר במחלקת ילדים, במרכז הרפואי שערי צדק,  עבור המידע שסיפק לנו. 


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה