משפחה

ההתפתחות השכלית בילדים שסבלו מבכי טורדני בינקות, מתוך jc 429, למנויי הגורנל- חינם!






תינוקות בוכים.

השאלה היא מתי נקבל בכי כתופעה פיזיולוגית, ומה מאפיין בכי חולני? רוב התינוקות מפסיקים את בכים בהגיעם לגיל שלושה חודשים. מכאן הביטוי האנגלי  :”three months colic” כלומר, כאבי בטן  שנפסקים בגיל שלושה חודשים. תינוקות אלה יבכו כשעתיים מדי יום, על פי רוב, בשעות אחר הצהרים. תופעה זו כל כך שכיחה עד שמקובלת כתופעה פיזיולוגית. אך כחמישה אחוזים מכלל התינוקות בוכים בכי טורדני שנמשך שעות רבות ביום, ולפעמים גם בלילה, ואינו פוסק בגיל שלושה חודשים.  הסיבה האטיולוגית לא ידועה ויש הטוענים שנמצא מתאם בין העישון בתקופת ההריון לבין הבכי. מספר מחקרים הראו שאין קשר בין   הבכי הפיזיולוגי, לבין ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק.

המחקר שלפנינו מנסה להתחקות אחר הילדים הסובלים מבכי טורדני ולראות האם  תינוקות אלה יסבלו בעתיד מהפרעות בהתפתחות. שכן מהתוצאה אולי נוכל ללמוד.

נכללו במחקר רק תינוקות לאמהות להם יש כבר ילד אחד או יותר, וזאת כדי שלאם הניסיון להבחין, אם שיעור הבכי רגיל או מופרז. 

המחקר נפתח בביקור בבית המשפחה, בשבוע השישי והשלוש עשרה לאחר הלידה. כבר בביקור הראשון, הוגדר  התינוק כבכיין, ולא, הוא צורף לקבוצת ביקורת.  בביקור השני, בשבוע השלוש עשרה נבדק התינוק לאיזו מסגרת הוא שייך. כאשר הבכי נפסק בגיל שלושה חודשים, הרי הוא אובחן כבכיין פיזיולוגי. מנגד,כאשר התברר שהתינוק ממשיך בבכי, והבכי מוגזם וטורדני,  התופעה נחשבה כפתולוגית.

במחקר השתתפו 63 תינוקות בוכים. אצל 15 תינוקות הבכי נחשב פתולוגי ואצל היתר בכי פיזיולוגי.

תינוקות שהוגדרו עם בכי פיזיולוגי היוו קבוצת ביקורת אחת ואלה שלא בכו כלל, קבוצת ביקורת שנייה.          

נחזור שוב למטרה :- האם קיים מתאם בין בכי טורדני להפרעה התפתחותית.

נפתח בשלב ההריון. חקירת האמהות הצליחה לבודד גורם אחד מבין קבוצות האמהות, והוא העישון בעת ההתעברות, כלומר בעת כניסת האישה להריון:  עישון היה שכיח יותר בעת ההתעברות בתינוקות שסבלו מבכי טורדני  וממושך.

שימו לב שמדובר בעת ההתעברות. מנגד עישון בלידה או בזמן ההנקה לא השפיע על אופי הבכי.

בגיל חמש שנים נבדקו התינוקות לשעבר בדיקה שלישית, והתברר שאותם תינוקות שבכיים הוגדר כטורדני, אמנם סבלו מהפרעות קוגניטיביות. נמצא כי במספר פרמטרים ההתפתחות הקוגניטיבית היתה איטית יותר בתינוקות שסבלו מבכי טורדני.

בדיקת מנת המשכל הכללי היתה נמוכה ב 9 נקודות בקבוצה שהוגדרה כסובלת מבכי טורדני. נמצא כי נפגעה היכולת הביצועית ונפגעה גם התפתחות השפה. אלה פגרו לעומת קבוצת הביקורת. אך לא רק ההתפתחות הקוגניטיבית.

התברר כי קיים גם נזק בהתפתחות המוטורית העדינה. וכן סבלו ילדים אלה  גם מבעיות במשמעת ומפעילות יתר hyperactivity.

בקבוצה בה הבכי חדל בגיל שלושה חודשים, לא  נמצא פיגור התפתחותי כלשהו. אם כן, צדקנו כאשר כנינו קבוצה זו כבעלת בכי פיזיולוגי.

מכאן כדאי מאד שתינוקות הסובלים מבכי טורדני  יישארו במעקב לגלוי מוקדם ככל האפשר של סטיות בהתפתחותם, ואם אפשר לתת טיפול נאות. בבדיקה נוירולוגית, לא נמצאה סטייה.

הערת העורך: אחת הבעיות המתסכלות ביותר בעבודתנו, היא בעיית התינוק הבוכה בכי טורדני. במבט חיצוני התינוק נראה בריא, ולעיתים עם משקל גבוה מהממוצע. לעומתו האם נראית מותשת, לפעמים על סף התמוטטות עצבים. במקרים אלה אינני מרבה בבדיקות מעבדתיות, כי ללא יוצא מן הכלל הן מעלות חרס. בשלב זה, אני קובע אבחנה בלא רשימה ארוכה של בדיקות מיותרות, דבר הפוגע בתקשורת עם האם. האם טוענת  שאינני מבין, שכן הבכי של התינוק שלה אינו כשל תינוקות אחרים, והוא סובל מכאבים חזקים. האם מתעקשת  -איך יתכן שאין בדיקה שתסביר את הכאבים. אני משתדל לזכות באמון האם. אין לי ספק, אני מסביר, שהתינוק סובל באופן רציני וחייבים לטפל בכאבים. אני משתדל להרגיע בטענה שאין הבכי נדיר כפי שהיא חושבת, ושכ 5% מכל התינוקות סובלים בצורה דומה. 

כאשר האם מבקשת הסבר לגורם המחלה אני מציע הסבר אחד מיני רבים.  אישית נראה לי שהגורם תורשתי. גורם נוסף, עודף גזים, התיאוריה הפופולרית, אם כי אין שום עדות מחקרית שתוכיח זאת. שכן גם תרופות נגד גזים אינן משפרות את המצב. התרופות היחידות שעוזרות, לדעתי,  הן תרופות משככות כאבים, דוגמת פרצטמול או תרופות מרדימות, לדוגמא, נגזרים של chloral hydrate. אך ל chloral hydrate  תופעות לוואי מפחידות.

המאמר שהבאנו מנסה לגשת באופן מדעי לבעיה שכיחה וקשה לפענוח. רצוי להוסיף מחקרים בכוון זה כדי לבסס בצורה מוצקה את הממצאים. אולי זה יקדם אותנו בהתמודדות בבעיה.

ובסיכום, מה קדם למה?  האם הבכי גורם לנזק נוירולוגי או האם הבכי תוצאה של נזק זה ?  אני מניח כי הגורם הוא הפרעה נוירולוגית שטרם הצלחנו לזהות. המחקר שציטטנו מראה לנו  כוון חדש שעשוי לעזור בחקירת מקרים קשים אלה.

המאמר הופיע בירחון in Childhood Archives of Disease   מחודש נובמבר 2004


Long term cognitive development in children with prolonged crying
Arch Dis Child 2004;89:989-92.

Rao MR, Brenner RA, Schisterman EF, Vik T, Mills JL.           


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה