נשים עם השמנת יתר המשתמשות באמצעי מניעה אורלים עשויות להיות בסיכון גבוה להיכנס להריון (Obstetrics & Gynecology)

על פי ממצאים חדשים שיפורסמו בגיליון ינואר של Obstetrics & Gynecology,לנשים עם השמנת יתר המשתמשות באמצעי מניעה אורלים סבירות של 60% עד 70% יותר להיכנס להריון בזמן לקיחת הגלולות, לעומת נשים עם משקל נמוך.

זהו המחקר הגדול ביותר שנועד לבדוק את הקשר בין BMI וכשלון אמצעי מניעה אורלים.

תוצאות המחקר מציגות סיבה נוספת מדוע השמנת יתר מסוכנת לבריאות. לנשים עם השמנת יתר סיכון גבוה משמעותית להיכנס להריון בזמן לקיחת הגלולה לעומת נשים במשקל נורמלי, ודבר זה מוביל ללמספר לא מבוטל של הריונות לא מתוכננים. בקרב 100 נשים המשתמשות באמצעי מניעה אורלים בשנה, המחקר טוען כי 2 עד 4 נשים נוספות יכנסו להריון בגלל סיבות של השמנת יתר.

סיכוי גבוה להריון נקשר למספר גבוה יותר של סיבוכים בהריון הקשורים בהשמנת יתר, בינהם סוכרת הריון, לחץ דם גבוה וניתוח קיסרי. BMI הוא מדד לשומן המבוסס על גובה ומשקל. הוא מחולק ל-4 קטגוריות: תת משקל (18.5 או פחות), נורמלי (18.5-24.9), משקל עודף (25-29.9) והשמנת יתר (30 ומעלה).

נמצא שוני מסויים בסיכון של כשל אמצעי מניעה בנשים שנמצאו בשלוש הקטגוריות הראשונות של BMI, אך הסיכון קפץ בצורה ניכרת בנשים הנמצאות בקטגוריה הרביעית.

הקשר בין משקל יתר לכישלון הגלולה נמצא לראשונה בנשים עם BMI של מעל 27.3. נשים אלו עמדו מול סיכון של 60% או יותר להיכנס להריון בזמן לקיחת הגלולות. לנשים עם השמנת יתר היה סיכון של 70%.

למרות שאף אחד לא יודע בוודאות מדוע נשים עם משקל עודף והשמנת יתר נמצאות בסיכון גבוה יותר לכישלון הגלולה לעומת נשים רזות יותר, מספר מכניזמים ביולוגים עשויים להשפיע.

הסבר אפשרי אחד הוא עלייה במטבוליזם. ככל שאדם שוקל יותר, קצב המטבוליזם הבסיסי גבוה יותר, דבר היכול לקצר את משך יעילות התרופה. אפשרות נוספת היא שככל שהאדם כבד יותר, יותר אנזימי כבד דרושים לפנות תרופות מהגוף, דבר היצור ירידה ברמת הסירקולציה של התרופה בדם. תיאוריה שלישית מבוססת על העובדה שהרכיבים הפעילים בגלולות- ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון- מאוחסנים בשומן הגוף. ככל שיש לאדם יותר שומן, הסיכוי גבוה יותר שהתרופה תכלא בשומן במקום לזרום במחזור הדם.

גורם נוסף שעשוי להיות קשור לכישלון גלולות הקשור להשמנת יתר הוא שהגלולות של היום מכילות רמות הורמונים נמוכות יחסית בהשוואה לאלו מלפני 4 עשורים. רמות ההורמונים ירדו פי ארבע במטרה להפחית תופעות לוואי לא רצויות כמו השמנה, סיכון לקרישי דם ושבץ. מינון הגלולות היום הוא מספיק גבוה לרוב הנשים אך לא בהכרח מתאים לכולן.

נשים עם השמנת יתר שלא רוצות להסתכן בהריון לא מתוכנן צריכות לדרוש מינון גבוה יותר.

נשים עם השמנת יתר הן בעלות סבירות גבוהה יותר לגורמי סיכון למחלות לב לעומת נשים עם משקל נורמלי, ועלייה במינון הגלולות עלולה להגדיל את הסיכון הקרדיווסקולרי אפילו יותר. במקום זאת ממליצים החוקרים לנשים עם השמנת יתר שסיימו את היילודה לשקול אמצעי קבוע למניעת הריון כמו עיקור, ונשים עם השמנת יתר שלא סיימו את תוכנית הילודה שלהן צריכות לשקול שימוש בגיבוי כמו קונדום.

המלצה נוספת לנשים כבדות המשתמשות בגלולות, למרות שמחקר זה לא בדק באופן ספציפי את השפעת אובדן משקל על הגלולות. ירידה במשקל היא רעיון מצויין מסיבות בריאותיות רבות, למרות שזו משימה קשה.

החוקרים השוו משקל ו-BMI של 248 נשים אשר נכנסו להריון בזמן לקיחת הגלולות לקבוצ של 533 נשים בגיל זהה שלא נכנסו להריון והשתמשו בגלולה. דיווח הנשים על היסטוריה של השמנה, הריון ושימוש בגלולות נבדק ברישומים רפואיים אשר הוסיפו פן סטטיסטי למחקר.

לידיעה בדוקטור’ס גייד

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה