איזה רופא מעדיף החולה?

שאלה זו נבדקה לאחרונה במסגרת מחקר שבוצע ע”י פרופ’ עמיחי שטנר מנהל  מחלקה פנימית א וד”ר דן רודין במרכז הרפואי קפלן.         

שאלנו את עצמנו לא פעם, מה הן התכונות שהמטופל מעדיף למצוא אצל הרופא שלו: מקצועיות? נחמדות ולבביות? אנושיות? התחשבות ברגשות המטופל? שיתוף בהחלטות לגבי הטיפול?. מאחר ולא נמצא על הנושא חומר רב בספרות הרפואית העולמית, בוצע מחקר מטעם מחלקה פנימית א’ במרכז הרפואי קפלן, שנועד לתת מענה לשאלה זו.

בשלב הראשון נערכה סקירת ספרות מקיפה במסגרתה נאספו 21 תכונות עיקריות המאפיינות התנהגויות שונות של רופאים. בשלב השני בוצע תהליך הערכה של תכונות אלו בשיתוף ביה”ס לרפואה של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון, שבו סווגו התכונות לשלושה תחומים: מקצוענות של הרופא, יחס אנושי ולבבי למטופל ומאפיינים הקשורים לכיבוד האוטונומיה של המטופל (כגון: מתן הסבר למטופל על המחלה ואפשרויות הטיפול השונות, התחשבות בהעדפות המטופל, דאגה להשגת בדיקות או טיפולים נחוצים על אף קשיי המערכת וכו’). בהמשך לכך, נערך תהליך תיקוף ע”י מספר רופאים ומטופלים, אשר מיינו כל אחת מ- 21 התכונות לאחד משלושת התחומים.

בשלב השלישי, הופצו ונאספו שאלונים מ- 450 מטופלים בגילאים 18-89 (גיל ממוצע 57.5 ± 16) שאושפזו או נבדקו במרפאות החוץ של בית החולים, אשר התבקשו לציין את ארבעת התכונות המועדפות בעיניהם אצל הרופא שלהם. תהליך זה בוצע ע”י ד”ר דן רודין, שהשתלם באותה תקופה במחלקה פנימית א’. עיבוד הנתונים, שבוצע בעזרתה של גב’ נאוה ילין, סטטיסטיקאית בכירה בהנהלת שירותי בריאות כללית, הצביע על רמת ציפיות גבוהות ומגוונות של המטופלים מהרופא: כמו כן, הבחירה שלהם כמעט ולא חזרה על עצמה אף פעם. המטופלים היו מעוניינים ברופא שיהיה מקצוען (50%), וגם יכבד את האוטונומיה שלהם וגם יהיה אנושי (25%-36%), רגיש ומתחשב ברגשותיהם. בחירות המטופלים לא הושפעו משמעותית ע”י שוני דמוגרפי או קליני.

 ובתשובה לשאלה “איזה רופא מעדיף החולה?”, ובכן, בראש רשימת ההעדפות של המטופלים (31%) ציינו הנבדקים כי היו מעוניינים ברופא שיכבד את זכויותיהם, ישתף אותם במידע על מחלתם ובהחלטות על הטיפול כולם מדדים של כיבוד האוטונומיה של החולה וזכויותיו.  מקצוענות הרופא היתה במקום השני (P = 0.008), ובמקום האחרון יחס אנושי ותומך (P = 0.005).

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה