משפחה

שימוש בתרופות נוגדות דיכאון עשוי להפחית את הסיכון לאישפוז בשל התקף לב (Am J Med)

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי שימוש בחלק מהתרופות נגד דיכאון קשור לירידה בסיכון לאישפוז בשל התקף לב בקרב נבדקים בעלי היסטוריה של מחלה קרדיווסקולרית.

החוקרים כותבים כי כמה מחקרים מצאו סיכון מוגבר ללקות בהתקף לב בקרב חולים הסובלים מדיכאון וכי נראה שמעכבי reuptake סלקטיביים של סרטונין (SSRIs) אינם גורמים תופעות לוואי של הפרעות בקצב הלב, כמו תרופות טרי-ציקליות נוגדות הדיכאון, וככל הנראה מעכבים טגרגציה של טסיות דם.

החוקרים השתמשו במאגר מידע וזיהו 8887 מקרים של אישפוז ראשון בשל התקף לב ו-88,862 מקרי ביקורת מתאימים. הנבדקים מויינו לפי היסטורית המחלות הקרדיווסקולריות שלהם. בסיס נתונים שימש לזיהוי מרשמים שונים שניתנו לנבדקים לתרופות נוגדות דיכאון לפני האישפוז.

סיכונים נמוכים יותר להתרחשות התקף לב, באופן שאיננו משמעותי סטטיסטית, נמצאו בחולים בעלי היסטוריה של מחלה קרדיווסקולרית שטופלו באמצעות SSRIs ובאמצעות מעכבי reuptake של סרטונין שאינם סלקטיביים. אולם, בקרב נבדקים שנטלו תרופות אחרות נגד דיכאון, נמצא ערך OR מותאם משמעותי סטטיסטית של 0.55. החוקרים לא מצאו קשר כזה בקרב נבדקים ללא היסטוריה של מחלה קרדיווסקולרית.

החוקרים כותבים כי במחקרם הסיכון להתקף לב בקרב נבדקים שצרכו תרופות נגד דיכאון עמד על ערך קרוב ל-1 או נמוך ממנו, דבר המעיד כי נטילת תרופות נוגדות דיכאון עשויה להפחית את הסיכון בחולים הסובלים מדיכאון, אולי בשל השפעתם המשותפת בשיכוך סימפטומי הדיכאון או בשל השפעה מגוננת ישירה. החוקירם מציינים כי לא נמצאו הבדלים ברורים בין SSRIs לבין קבוצות אחרות של תרופות נוגדות דיכאון, ולכן לא ברור האם קיימים הבדלים כאלה.

Am J Med 2004;117:732-737.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה