משפחה

ריכוזים גבוהים של חומצה אסקורבית (ויטמין C ) עשוייה למנוע נפרופתיה של חומרי ניגוד במטופלים העוברים הדמייה כלילית פולשנית (Circulation )

חומצה אסקורבית (ויטמין C ), אנטיאוקסידנט נפוץ, נמצאה כמפחיתה נזק כלייתי הנגרם ע”י גורמים שונים, כמו לחץ לאחר איסכמיה, שימוש בציספלטין, אמינוגליקוסידים וחומצת אשלגן – בחיות. בנוסף, השימוש בתוסף תזונתי זה מוכר בבטיחותו הרבה בבני אדם.

החוקרים, שמחקרם פורסם ב-Circulation בחנו את השימוש בחומצה אסקורבית בהשוואה לפלצבו למניעה של פגיעה כלייתית כתוצאה משימוש בחומר ניגוד במטופלים עם תפקוד כלייתי לקוי שעוברים פרוצדורה כלילית פולשנית.

המשתתפים במחקר היו מטופלים שעברו אנגיוגרפיה או התערבות אשר רמות הקריאטינין בסרום שלהם היו 1.2 מ”ג/ד”ל לפחות. המטופלים חולקו אקראית לקבוצה שקיבלה 3 גר’ של חומצה אסקורבית שסופקה בטבליות לעיסה, או פלציבו במשך 2 שעות לפחות לפני התחלת הפרוצדורה, ולאחר מכו 2 גר’ נוספים בלילה ובבוקר שלאחר הפרוצדורה.

לכל המטופלים בוצעה הידרציה עם 50 עד 125 מ”ל לשעה ב-IV של תמיסה נורמלית מהחלוקה לקבוצות הטיפול ועד 6 שעות לפחות לאחר הפרוצדורה.

מתוך 238 המטופלים שהחלו את המחקר, 231 סיימו אותו. אף מטופל לא פיתח כשל כלייתי שדרשה דיאליזה. נפרופתיה כתוצאה מחומר ניגוד הוגדרה ע”י שינוי אבסולוטי ברמת הקריאטינין של לפחות 0.5 מ”ג/ד”ל או עלייה יחסית מעל הרמה הבסיסית של 25% לפחות.

בקבוצת הבקרה רמת הקריאטינין הממוצעת עלתה מ-1.36 ל-1.5 באופן מובהק סטטיסטי. בקבוצת החומצה האסקורבית הרמה הממוצעת של הקריאטינין עלתה מ-1.46 ל-1.52, עלייה לא מובהקת עם p=0.07 .

השינוי האבסולוטי היה גבוה באופן משמעותי ומובהק (p=0.049 ) בקבוצת הבקרה בהשוואה לקבוצת החומצה האסקורבית. באופן דומה, גם העלייה בשחרור הקריאטינין הייתה גבוהה יותר בקבוצת החומצה האסקורבית מאשר בקבוצת הבקרה. ביום שלמחרת ההתערבות ריכוז הקריאטינין ירד באופן משמעותי בשתי זרועות הטיפול.

נפרופתיה כתוצאה מחומר ניגוד אירעה ב-15% מכלל המטופלים, אך רק ב-9% ממטופלי הקבוצה האסקורבית וב-20% ממטופלי קבוצת הבקרה, הבדל שהיה מובהק סטטיסטי. הנתונים לא השתנו גם לאחר התאמת משתנים נוספים של  גיל, רמת קריאטינין לפני ההתערבות ושני הגורמים ביחד.

החוקרים מסכמים כי ע”פ תוצאות המחקר השימוש בחומצה אסקורבית הינו בטוח, סביל היטב, זול, זמין כאנטיאוקסידנט אורלי ונראה כבעל יכולת למנוע את הסיבוך של נפרופתיה הנגרמת מחומרי ניגוד לאחר הדמייה כלילית פולשנית במטופלים עם תפקוד כלייתי לקוי טרום ההדמייה.

היתרון של השימוש בחומצה האסקורבית נמצא למרות השימוש השגרתי בהידרציה ושימוש בחומרי ניגוד  רדיוגרפיים מודרנים. מימצאים אלה, ע”פ החוקרים הם עקביים עם ההיפותיזה שנפרופתיה של חומרי ניגוד נגרמת, באופן מלא או חלקי, מלחץ חימצוני.

Circulation 2004 110: 2837-2842

לסקירה ב-TCMD

.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה