תגבור טיפול השיקום בהתנוונות של המאקולה איננו מועיל (Br J Ophthalmol)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, תגבור טיפול השיקום הביתי במסגרת הטיפול הקונבנציונאלי איננו משפר את התוצאות בחולים הסובלים מהתנוונות הקשורה לגיל של המאקולה.

החוקרים מסבירים כי מטרת טיפול השיקום הינה לצמצם את הליקויים ואת הפגיעה בראיה באמצעות לימוד החולים כיצד להשתמש בצורה המיטבית ביכולת הראיה שנותרה להם. למרבה הצער, קיים מחסור במחקרים אודות יעילותו של טיפול השיקום מסוג זה.

החוקרים בדקו האם תוספת טיפול השיקום הקרוי enhanced low-vision rehabilitation (או ELVR) עשויה לשפר את איכות חיי החולים, בהשוואה למתן טיפול השיקום הקונבנצינאלי הקרוי conventional low-vision rehabilitation (או CLVR), ולהגדיל את יכולות החולים הסובלים מהיתנוונות הקשורה לגיל של המאקולה לבצע את פעילויות היום-יום. החולים חולקו באקראי לקבלת CLVR (כ-76 נבדקים), ELVR (כ-75 נבדקים), או לקבוצת ביקורת (כ-75 נבדקים).

כמה הבדלים בתוצאות יצרו נטיה לעדיפות ה-CLVR על ה-ELVR. דירוגי סקאלות המרכיב הפיזי והמרכיב הנפשי של ה-SF-36, לדוגמא, היו טובים משמעותית לאחר 12 חודשים בקבוצת ה-CLVR בהשוואה לקבוצת ה-ELVR.

החוקרים מציינים כי איכות החיים הקשורה לראיה ואיכות החיים הקשורה לבריאות התדרדרו לאורך המחקר, דבר המעיד כי מצב הראיה באוכלוסית נבדקי המחקר הלך והורע.

חרף שינויים אלה, דיווחו הנבדקים רק על ירידות קטנות בהגבלה בפעילויות, כפי שדורגה על-ידם.

החוקרים כותבים כי העדר שיפור בתוצאות לאורך הזמן בקבוצת ה-CLVR מעורר תהיות אודות יעילותו. הם מוסיפים כי מחקרים נוספים המשווים את טיפולי השיקום השונים מעוכבים בשל מחסור במימון בארצות הברית.

Br J Ophthalmol 2004;88:1443-1449.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה