משפחה

נורטריפטילין בשילוב עם מדבקת ניקוטין וייעוץ פסיכולוגי משיג שיעורי גמילה של כ-50% ( American Journal of Psychiatry )

טיפול ממושך ב-nortriptyline (נורטילין, רקח, מקבוצת האנטידכאוניים ממשפחת הטריצקלים) בשילוב עם התערבות פסיכולוגית לגמילה מעישון עשוי להשיג שיעורי הפסקת עישון של כ-50%, כך עולה ממחקר אקראי המתפרסם במהדורת נובמבר של American Journal of Psychiatry .

“טיפולים מקובלים של גמילה מסיגריות מצליחים לעיתים נדירות להשיג שיעורי גמילה מעל 35% במהלך שנה אחת” כותבים החוקרים, ומוסיפים: “שיעורי גמילה נמוכים משקפים כישלון להשיג השפעת טיפול ממושכת לתופעת התמכרות מסובכת זו”

במחקר זה השתתפו 160 מעשנים אשר עישנו לפחות 10 סיגריות ביום, אשר חולקו לאחת מ-4 קבוצות: נורטריפתילין12 או 52 שבועות, לעומת פלציבו).

כל המשתתפים קיבלו 8 שבועות טיפול עם מדבקה עורית של ניקוטין, 5 פגישות ייעוץ פסיכולוגי, וטיפול אקטיבי או פלצבו למשך 12 שבועות. מטופלים בקבוצת הטיפול המשיכו בו עד ל-52 שבועות, כשהם מקבלים את התרופה למשך שנה מלאה, ו-9 פגישות ייעוץ חודשיות שלוו ע”י שיחות טלפון בין המפגשים החודשיים.

נקודת הקצה העיקרית שנבחנה במחקר הייתה ההמנעות מעישון בתום כל תקופה הערכה.

בשבוע ה-52 מצב ההמנעות מעישון (בהנחה שנבדקים שלא הופיעו למפגש המשיכו לעשן) היה של 30% בקבוצת הבקרה לתקופת הטיפול הבסיסית של 8 שבועות, 42% בקבוצת הפלציבו שהמשיכה מעקב ופגישות עד לשנה, 18% לקבוצת הטיפול הפעיל לתקופה הקצרה,  ו-50% בקבוצת הטיפול הפעילה.

הגורמים שנמצאו כבעלי השפעה חיובית על הפסקת העישון היו הגדרת תלות נמוכה עד בינונית בסיגריות,  ויוזמת הנבדק עצמו להשתתף במחקר.

מבחינת תופעות לואי אלו היו גבוהות יותר בקבוצת הטיפול הפעיל, וכללו קשיים בתפקוד מיני שדווחו ע”י 20% מהמשתתפים שקיבלו את הנורטריפטילין. שיעור תופעות אלו פחת בקבוצה שהמשיכה את הטיפול עד שנה.

החוקרים מסכמים שטיפול מקיף המשלב מתן תרופות וייעוץ פסיכולוגי הוא בעל יכולת ליצור המנעות עקבית מעישון בשיעורים גבוהים מאלו המוכרים בספרות. לכן ממליצים הכותבים לשלב ייעוץ עם טיפול תרופתי.

Am J Psych. 2004;161:2100-2107

לדיווח ב-medscape

הערת המערכת: מחקר נוסף שמצא כי שילוב נורטריפטילין עם מדבקת ניקוטין משיג שיעורי גמילה גבוהים מהמקובל פורסם אצלנו לאחרונה. נראה ששילוב של תכשיר אנטי-דכאוני זה בטיפול בגמילה מעישון, גם בקרב מטופלים שאינם סובלים מדיכאון, מגביר את ההיענות והיכולת להתגבר על ההתמכרות.

בסקירה נוספת שהצגנו לאחרונה “ריאות אפורות ומצב רוח ירוד” הוצג מחקר שסקר את הקשר בין דיכאון להתמכרות לעישון וגם שם צוינה היעילות של תרופות אנטידכאוניות כמו נורטריפטילין ובופרופיון (זייבן) לסייע בגמילה מעישון של מעשנים עם רקע של דיכאון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה