משפחה

ביצוע בדיקות אולטראסאונד מרובות במהלך ההריון אינן מעכבות את התפתחות הילד (Lancet)

על-פי תוצאותיו של מחקר מעקב אקראי שארך 8 שנים, בדיקות אלטראסאונד רבות באם אינן משפעיות לרעה על התפתחות הילד.

החוקרים כותבים כי למרות השימוש הנרחב בבדיקות אולטראסאונד באמהות, לא פורסם מידע שנתקבל במחקרים אקראיים ומבוקרים המתאר את ההשלכות העלולות להופיע בילדים בשל חשיפות חוזרות לאולטראסאונד. הם מסבירים כי בעבר הם ערכו מחקר אקראי מבוקר לבדיקת השפעות בדיקות האולטראסאונד המרובות על ההריון ועל התוצאות בילדים ומצאו שבהריונות שבהם בוצעו בדיקות אולטראסאונד מרובות הופיעה עליה משמעותית ובלתי מוסברת בשיעור הילודים שבהם הופיעו הגבלות בגדילה.

החוקרים השוו את תוצאות הבדיקות הפיזיות וההתפתחותיות בילדים שאמותיהן נבחרו באקראי לפרוטוקול שכלל 5 בדיקות אולטראסאונד ו-umbilical artery Doppler flow velocity waveform בין השבועות 18-38 בהריון (קבוצת המחקר שכללה 1,490 נבדקות) או לפרוטוקול שכלל בדיקת אולטראסאונד אחת בשבוע ה-18 להריון (הקבוצה הרגילה שכללה 1,477 נבדקות).

הילדים שנולדו ללא אי-תקינויות מולדות ובלידה בת ילוד אחד נבדקו בגילאי שנה, שנתיים, שלוש שנים, חמש שנים ושמונה שנים. בבדיקות נכללו 1,362 ילדים מקבוצת המחקר ו-1,352 ילדים מהקבוצה הרגילה. אחוז הילדים שהשלימו את המעקב עמד על ערך של 85% (2,310 מתוך 2,714) כעבור שנה ועל ערך של 75% (2,042 מתוך 2,714) כעבור 8 שנים.

החל מגיל שנה ומעלה, נמצאו גדלים פיזיים דומים בשתי הקבוצות, ולא נמצאו השפעות שליליות משמעותיות בכל גיל שהוא בבדיקות הדיבור, השפה, ההתנהגות וההתפתחות הנוירולוגית בילדים.

החוקרים כותבים כי חשיפה לבדיקות אולטראסאונד מרובות החל מהשבוע ה-18 לעוברות ואילך עלולה לגרום השפעה קטנה על צמיחת העובר, אך בילדות תוצאות הצמיחה ומדדי ההתפתחות דומות לאלו שמתקבלות בילדים שאימותיהן עברו סריקה אחת. הם מוסיפים כי הבטחון שמשרים הממצאים אינו מפחית בצורך לביצוע מחקרים נוספים שיבדקו את ההשפעות הפוטנציאליות של סריקות אוטראסאונד באימהות וכי המחקר בתחום צריך להמשיך ולכלול מחקרים אקראים מבוקרים שיעזרו בציוד משוכלל ויבוצעו לאורך כל תקופת חיי העובר שבה משמשות בדיקות אולטראסאונד ברפואה.  

Lancet. 2004;364:2038-2044

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה