משפחה

צריכת אגוזי מלך עשויה לשפר את פרופיל השומנים בחולי סוכרת מסוג 2 (ה-Diabetes Care)

על-פי תוצאות מחקר אקראי שפורסמו לאחרונה, הוספת אגוזי מלך לדיאטה דלת שומנים משפרת את פרופיל השומנים בחולים הסובלים מסוכרת מסוג 2.

החוקרים כותבים כי אגוזי מלך נבדלים מיתר האגוזים בשל ריבוי חומצות השומן הפולי-לא-רוויות המצויות בהן, ובעיקר בשל תכולת ה-α-linolenic acid (היא ALA) שלהם, בשילוב אנטי-אוקסידנטים בצורת γ-tocopherol. הם מסבירים כי קיימים הסברים מנגנוניים אודות השפעת חומצות השומן הפולי-לא-רוויות (PUFA) על פעילות האינסולין ועל מאזן האנרגיה בגוף ומחקרים הראו הפחתה בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 בקרב נשים שבתזונתן הוחלפו חומצות השומן הרוויות (SFAs) וחומצון שומני הטרנס ב-PUFA.

במחקר זה חולקו באקראי 58 מבוגרים הסובלים מסוכרת מסוג 2 לאחת משלוש קבוצות ייעוץ תזונתי, שבכל אחת המלצה על צריכת 30% מהאנרגיה משומן, כשבאחת הקבוצות המלצה על צריכת 30 גרם אגוזי מלך ביום. גילם הממוצע של הנבדקים היה  8.1 ± 59.3 שנים.

החולים קיבלו ייעוץ תזונתי בתחילת המחקר, עם מעקב חודשי ושיחות טלפון פעמיים בחודש כתמיכה. כל הקבוצות קיבלו ייעוץ לצרוך דגים ו-5 פרות או ירקות ביום. בתחילת המחקר, כעבור 3 חודשים וכעבור 6 חודשים נמדדו משקל הגוף, אחוז השומן בגוף, רמת שומני הדם, רמת ההמוגלובין שעבר גליקוזילציה (HbA1c), הקיבולת האנטי-אוקסידנטית הכוללת, ורמת חומצות השומן באריטרוציטים.  

סמני הצריכה התזונתית באריטרוציטים הראו יחס גבוה יותר בצריכה של חומצות שומן פולי-לא-רוויות לעומת חומצות שומן רוויות וצריכת חומצות שומן אומגה-3 גבוהה יותר בנבדקים שצרכו אגוזי מלך. בהשוואה לשתי קבוצות הטיפול האחרות, נמצאה בקבוצת הנבדקים שצרכה אגוזי מלך עליה גדולה יותר משמעותית ביחס בין רמת ה-HDL לבין רמת הכולסטרול הכללית (P = .049) וברמת ה- HDL (ערך  P = .046). בקבוצה שצרכה אגוזי מלך נמצאה גם ירידה של 10% ברמת ה-LDL, המשקפת השפעה משמעותית של הקבוצה (P = .03) ולאורך הזמן (P = .04).

בשלוש הקבוצות הופיעו שינויים דומים במשקל הגוף, באחוז השומן בגוף, בקיבולת האנטי-אוקסידנטים הכוללת, וברמות ה- HbA1c.

מגבלות המחקר כוללות גיוס נבדקים פתוח; השתתפות של 50% מתנדבים בלבד; יכולת הכללה מוגבלת של התוצאות; ורמות נמוכות יותר של כולסטרול שנמצאו בתחילת המחקר בקבוצה שצרכה אגוזי מלך.

החוקרים מסכמים כי המלצה על דיאטה הכוללת צריכת 30 גרם אגוזי מלך ביום ומעלה את כמויות חומצות השומן הפולי-לא-רוויות משפרת את פרופיל השומנים בחולים הסובלים מסוכרת מסוג 2.

Diabetes Care. 2004;27:2777-2783

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה