משפחה

חסרות עדויות משכנעות לכך שצריכת חלב אם מגנה על פגים מפני זיהומים (Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed)

המידע הקיים כיום איננו מספיק בכדי לקבוע שהזנת פגים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד (VLBW) בחלב אם מגונן עליהם מפני זיהומים.

האמונה שהזנה בחלב אם מסייעת בהגנה על ילודים פגיעים אלה מפני זיהומים היא אחת מהסיבות העיקריות לתמיכה בפעולה זו, מציינים הרופאים שערכו את המחקר.

אולם, מסביר ד”ר Spencer, אחד החוקרים, שימוש בחלב אם להזנת ילודים פגים מסובכת הרבה יותר מהזנתם בפורמולה, ולכן יש צורך בראיות שיבססו את הקביעה שהזנה זו עדיפה.

בכדי לחקור את הנושא, ערכו החוקרים סקירה סיסטמית של כל הפירסומים הנוגעים להזנה בחלב אם ולהופעת זיהומים בקרב פגי VLWB. הם מצאו 9 מחקרים — 6 מחקרים קוהורטיים ו-3 מחקרים אקראיים ומבוקרים — שהתאימו לקריטריוני ההכללה המחמירים שנקבעו מראש.  

ד”ר Spencer אומר כי לא נמצאו עדויות טובות לכך שחלב האם מגונן על הפגים מפני זיהומים, אולם אין זה אומר בהכרח שחלב האם איננו מגונן עליהם מפני זיהומים.

החוקרים מדווחים כי בכל המחקרים הקוהורטיים שנסקרו נמצאו פגמים מתודולוגיים רציניים שכללו תכנון מחקר לקוי, גודל מדגם לא מספק, וכשלון בהתאמה למשתני ערבוב.

יתר על כן, רוב המחקרים נערכו במדינות מתפתחות שבהן הסיכון לזיהומים שונה באופן ניכר מהסיכון במדינות המפותחות. המחקרים גם בוצעו בתקופה שלפני פיתוח הפורמולה להזנת פגים כך שבפורמולה ששימשה חסרו מרכיבי מזון חיוניים המיועדים ספציפית לילודים הפגים.

ד”ר Spencer מסכם כי דרושים מחקרים איכותיים שיבדקו את יתרונות השימוש בחלב אם בילודים פגים כך שיתאפשר לקבוע מהי דרך ההזנה הטובה ביותר בתינוקות זעירים ופגיעים אלה. הוא מוסיף כי מחקרים אלו יחייבו שיתוף פעולה בין יחידות שונות שכן רוב המחקרים שנערכו בעבר נעשו במעט מדי תינוקות.

Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 2004;89:F509-F513.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה