משפחה

ריאות אפורות ומצב רוח ירוד: הפסקת עישון באנשים בעלי היסטוריה של דיכאון (Australian and New Zealand J Psychiatry)












מטרת מחקר שפורסם לאחרונה היתה לבדוק את הקשר בין דיכאון לבין עישון סיגריות ולכתוב המלצות לרופאים המעוניינים לסייע לחולים הסובלים מהיסטוריה של דיכאון להפסיק לעשן.

החוקרים נעזרו במאגרי מידע וסקרו מאמרים שפורסמו בכתבי עת ב-15 השנים האחרונות ועסקו בבדיקות קליניות הקשורות להיסטוריה של דיכאון, להפסקת עישון ולעיניינים בריאותיים הקשורים לנושא.

החוקרים מצאו כי תלות בניקוטין קשורה לעליה בשיעורי הדיכאון לפני ואחרי העישון, כמו גם לשיעורים מוגברים של מחשבות אובדניות. היסטוריה של דיכאון נמצאה קשורה לעליה בשיעורי התלות בניקוטין, לקשיים בהפסקת העישון ולהתפתחות דיכאון לאחר הפסקת העישון. שימוש בתחליפי ניקוטין ובייעוץ נמצאו יעילים בהפסקת עישון, ואילו אסטרטגיות סטנדרטיות בהפסקת עישון עלולות לא להסב תשומת לב מספיקה לצרכיהם של מעשנים בעלי היסטוריה של דיכאון.

כמו תרופות נוגדות דיכאון (bupropion ו-nortriptyline) נמצאו יעילות במיוחד בקרב חולים הסובלים מהיסטוריה של דיכאון לאורך חייהם. נראה שהן מקלות על החרדה בעת הפסקת העישון ומונעות הישנות. אסטרטגיות פסיכולוגיות ואסטרטגיות הקשורות בסגנון החיים, כמו שיחות מוטיבציה, תרגילי רגיעה ושימוש בטבלאות מצב -רוח, מסייעות בבקרת מצב הרוח יחד עם טיפולי הפסקת העישון הסטנדרטי בקרב מעשנים בעלי היסטוריה של דיכאון, שבהם יש להשקיע תשומת לב נוספת לאפשרות הישנות של דיכאון וחזרה לעישון לאחר ההפסקה.

החוקרים מסיקים כי ישנו קשר מעגלי ומורכב בין דיכאון, עישון ומחלות המקשות על הפסקת העישון בקרב אנשים בעלי היסטוריה של דיכאון. מעשנים בעלי היסטוריה של דיכאון מחייבים נקיטת גישה רבת-מודליות בכדי לסייע להם בבקרת מצב הרוח ובגמילה מניקוטין. מחקרים נוספים דרושים בכדי לזשות אסטרטגיות יעילות להפחתת העישון בהיבט זה.

Australian and New Zealand Journal of Psychiatry: 38: 11-12: 896

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה