היפותרמיה מפחיתה יתר לחץ תוך-גולגולתי בחולים הסובלים מכשל כבד (Gastroenterology)

חוקרים סקוטיים מדווחים כי בחולים הסובלים מכשל כבד אקוטי ומיתר לחץ תוך-גולגולתי בלתי מבוקר עשויה השריית היפותרמיה מתונה לשפר את יתר הלחץ ולאפשר לחולה לשרוד עד לביצוע השתלת הכבד.

בשנת 1999 השתמשה קבוצת החוקרים בהיפותרמיה מתונה לטיפול ב-4 חולים שסבלו מכשל כבדי אקוטי ומיתר לחץ תוך-גולגולתי בלתי מבוקר. כל 4 החולים שרדו עד להשתלה. כעת הם מדווחים על תוצאות מחקר המאשרות את ממצאיהם הקודמים.

החוקרים השתמשו בשמיכות קירור להורדת טמפרטורת ליבת הגוף ל-32-33 מעלות צלזיוס ב-14 חולים שהמתינו להשתלת כבד. כל החולים סבלו מכשל כבד אקוטי ומיתר לחץ תוך-גולגולתי שלא הגיב לטיפול תרופתי. הלחץ התוך-גולגולתי הממוצע עמד על ערך של 36.5 מ”מ כספית בתחילת המחקר ועל ערך של 16.3 מ”מ כספית כארבע שעות לאחר תחילת הקירור. הירידה בלחץ נשמרה במהלך 24 שעות.  

13 מתוך 14 החולים שרדו ועברו השתלה לאחר 32 שעות של קירור, בממוצע. סיבוכים הקשורים לקירור לא הופיעו באף אחד מהחולים ובכולם הופיעה החלמה נוירולוגית מלאה.

החוקרים קוראים לביצוע מחקרים גדולים יותר ומציינים כי היפותרמיה השרתה ירידה משמעותית וממושכת בריכוזי האמוניה בעורקים ובמטבוליזם האמוניה במוח, בזרימת הדם למוח, בייצור הציטוקינים במוח וברמות סמני הדחק החימצוני.  

במאמר מערכת מצורף מצוין כי נקיטת גישה טיפולית זו מושכת במיוחד אך מודגש כי לעת עתה יש להשתמש בה רק בחולים הסובלים מיתר לחץ תוך-גולגולתי בלתי מבוקר.

Gastroenterology 2004;127:1338-1346,1626-1629.


לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה