העברת תאי מח עצם משפרת את ערך ה-LVEF לאחר התקף לב

ממצאים ראשוניים שהוצגו בשנה שעברה העידו כי העברת תאי גזע של מח העצם לעידוד תיפקוד הלב לאחר ביצוע התערבות רפואית בשל התקף לב עם עליה בסגמנט ST (הוא STEMI) מחזיקה מעמד למשך זמן ארוך יותר. התוצאות שהתקבלו במהלך 18 חודשים במחקר ה-BOOST מראות ב-MRI כי ערך ה-ejection fraction בחדר השמאלי (LVEF) נותר טוב יותר בהשוואה לנבדקי הביקורת.

ד”ר Meyer הציג את התוצאות לטווח הארוך של מחקר אקראי ומבוקר במהלך המפגש המדעי של ה-American Heart Association (ה-AHA).

במחקר ה-BOOST חולקו באקראי חולי ה-STEMI לקבוצת טיפול בהעברת תאי גזע של מח העצם או לקבוצת הביקורת. תוצאות המעקב התקבלו ב-30 חולים בקבוצת הטיפול וב-29 חולים בקבוצת הביקורת. התאים הועברו בזמן ביצוע ההתערבות הלבבית דרך העור, שאותה עברו כל החולים שהשתתפו במחקר.

כעבור 18 חודשים הראו תוצאות ה-MRI כי ערך ה-LVEF השתפר בשיעור של 6.1% מהערך ההתחלתי בקבוצת הטיפול בהשוואה לשיפור של 3.4% שהופיע בנבדקי הביקורת (P = .26). ד”ר Meyer מציין כי כעבור 16 חודשים, ירידה בגודל האוטם בשיעור של 15.6 מ”ל הופיעה בנבדקי קבוצת הטיפול לעומת ירידה בשיעור של 9.9 מ”ל בנבדקי קבוצת הביקורת (P = .19).

יתר על כן, לא נמצא הבדל משמעותי בשיעור תופעות הלוואי בין שתי הקבוצות. לא התרחשו מקרי תמותה בשל סיבות לבביות בקבוצת הטיפול ומקרה אחד התרחש בקבוצת הביקורת, כעבור 9 חודשים בשל pump failure של הלב. לא התרחשו מקרים של הפרעות קצב באף אחת מהקבוצות ורה-ווסקולריזציה של כלי דם נדרשה ב-4 חולים בקבוצת הטיפול וב-3 חולים בקבוצת הביקורת.  

נקודת הסיום של המחקר שהורכבה מתמותה, התקף לב או אישפוז חוזר בשל כשל לבבי הופיעו ב-2 חולים בקבוצת הטיפול וב-4 חולים בקבוצת הביקורת.

ד”ר Meyer מסביר כי ממצאי ה-BOOST המעודדים שעליהם דווח בעבר, נשמרים לאורך הזמן. הוא מציין כי הופיעה עליה קטנה ובלתי צפויה בערך ה-ejection fraction בנבדקי קבוצת הביקורת גם כן. לדבריו, ממצא זה, יחד עם התמותה הלבבית של חולה אחד בקבוצת הביקורת, מפחיתים את את הערך הסטטיסטי של ההבדל בתוצאות בין שתי הקבוצות.

ד”ר Meyer מציין כי הטיפול נמצא בטוח במחקר זה.

ד”ר Jacobs, המשמשת כנשיאת ה-AHA, מעיר כי מצבים רפואיים רבים עשויים להעזר בשימוש בתאי גזע וכי הטיפול במחלות לב הוא מועמד טוב לבחינת אפשרות שימוש כזה. עם זאת, היא מוסיפה, התוצאות מעודדות אך ראשוניות בלבד ויש להמתין לביצוע מחקרים עתידיים גדולים יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה