משפחה

טיפול אנטי-TNF עשוי להיות בטוח בחולים הסובלים מצהבת מסוג C (ה-Arthritis Rheum)

מחקר חדש מעיד כי חולים הסובלים מזיהום כרוני בצהבת מסוג C (היא HCV) יכולים ככל הנראה להשתמש בתרופות נוגדות TNF לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית (rheumatoid arthritis או RA) מבלי שתתרחש עליה באנזימי הכבד.

החוקרים כותבים כי קיימת דאגה כי הדיכוי החיסוני הנגרם בשל מתן טיפול אנטי-TNF עלול לפגוע בבריאותם של חולים ב-HCV. מצד שני, הם מסבירים, ישנן עדויות כי הפתוגנזה ב-HCV מתווכת על-ישי עליה בביטוי TNF-אלפא וציטוקינים אחרים, כך שבאופן תאורטי טיפול אנטי-TNF עשוי להועיל לחולים אלה.

לצורך המחקר, בדקו החוקרים את הגיליונות הרפואיים של 5 חולי HCV שסבלו מ-RA וקיבלו טיפול ב-infliximab או etanercept. במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 41 חודשים, לא פיתחו החולים צהבת או סימנים קליניים של אי-ספיקה כבדית, מציינים החוקרים. לא התרחשו עליות ממושכות ברמות ה- aspartate aminotransferase וה-alanine aminotransferase.

ההעמסה הויראלית ב-HCV השתנתה בין החולים. בחולה אחד נצפתה ירידה לינארית בהעמסה הויראלית במהלך כשנתיים, ואילו בחולה אחד נצפתה עליה אקספוננציאלית במהלך כ-15 חודשים.

אחד החוקרים, ד”ר Reveille, מסביר בראיון כי סטטוס ה-HCV של החולה לא השפיע על ההחלטה למתן טיפול בחסימת TNF, משום שלא נראה שיש לכך השפעה.

הוא מוסיף כי הדבר נכון גם בחולי HIV הסובלים מ-RA, כל עוד זיהום ה-HIV מצוי תחת בקרה טובה וכי אין הרעה במצב המחלה והטיפול יעיל ונסבל היטב על-ידי החולים.

אולם, הוא מציין, במידה ויש רצון להשתמש בתרופות בחולים המודבקים ב-HIV או ב-HCV, יש לערוך מעקב הדוק אחר עדויות להפעלה מחודשת של המחלה ואחר עדויות לכך שאין הרעה במצב החולה, משום שבמצבים אלה קיים סיכון מוגבר מעט.

Arthritis Rheum 2004;51:800-804.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה