משפחה

השפעה קטנה לתוכנית התערבות העוסקת בניהול הטיפול בכאבים בחולי סרטן (J Pain Symptom Manage)

ממחקר חדש עולה שהתערבות מולטי-מודאלית המסתמכת על ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי (WHO) השיגה תגובה קטנה בלבד מבחינת הניהול והטיפול בכאבים בחולים הסובלים משלב מתקדם של מחלה ממארת.

החוקרים ציינו ששליטה בכאב בחולים הללו היא  בד”כ מטרה שאינה מושגת למרות השימוש באופיואידים בדרגה 3, על פי המלצות ה-WHO. הם דיווחו על תוכנית מולטי-מודאלית בקהילה שכללה הדרכה ואימון של נותני שירות רפואי, רוקחים, חולי סרטן ובני משפחותיהם לגבי הצדדים השונים של הטיפול בכאב בחולים הללו. החוקרים בדקו לאחר מכן את ההשפעה של התוכנית על רישום התרופות לחולי הסרטן והשוו את התוצאות לאזור אחר שלא השתתף בתוכנית.

החוקרים מצאו שבטרם הופעלה התוכנית לא היה הבדל מבחינת רישום תרופות אופיואידיות מדרגה 3 בין האזור שהשתתף בתוכנית לבין האזור האחר. לאחר ההתערבות לא חל שינוי משמעותי, שיעור חולי הסרטן שקיבל טיפול באופיואידים ל-8 שבועות או יותר עלה מ-5% באזור ההתערבות ומ-6% באזור שלא בוצעה בו ההתערבות (לפני תחילתה) ל-10% בשני המקומות (לאחר ההתערבות).

אם זאת, סה”כ המרשמים לתרופות אקוויוולנטיות למורפין עלה ב-210% באזור ההתערבות לעומת עליה ב-20% בלבד באזור הבקרה.  עוד עולה שמספר הרופאים שנתנו מרשמים לאופיואידים חזקים לא השתנה בשני האזורים.

“מהמחקר עולה שהמאמצים שהושקעו בתוכנית לא הצליחו לגרום לרופאים, שלפני כן היו חסרי ניסיון בטיפול באופיואידים מדרגה 3, לרשום את התרופות הללו לחוליהם” סיכמו החוקרים והוסיפו שרופאים שגם לפני כן השתמשו בתכשירים הללו קיבלו עידוד בעקבות ההתערבות לטפל בחוליהם במינונים גבוהים יותר, לתקופה ארוכה יותר, בתרופה אופיואידית אחרת או בדרך מתן שונה.     

J Pain Symptom Manage 2004;28:342-350

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה