HbA1c הוא גורם סיכון עצמאי לתמותה ול-CVD ו-CHD (מתוך Ann Intern Med )

רמת ההמוגלובין המסוכר, ה-HbA1c משקפת כידוע את רמת הסוכר הממוצעת בשלושת החודשים האחרונים. חוקרים אנגליים מדווחים על מחקר שארך 6 שנים אשר בדק את הקשר בין רמת ה-HbA1c לבין הסיכון למוות מכל סיבה, ומחלה קרדיווסקולרית (CVD ).

במחקר השתתפו 10,232 מטופלים בטווח גילים של 45-79, ומהם 54% נשים, אשר נלקחו מהם דגימות דם, והערכת סיכון קרדיווסקולרי בתחילת המחקר במסגרת מחקר אוכלוסיה שנועד לחקור את שכיחות מחלת הסרטן.

נמצא כי אנשים עם HbA1c מתחת ל-5% היו בסיכון הנמוך ביותר למוות מכל סיבה בתקופת 6 שנות המעקב, וכן בסיכון הנמוך ביותר לפתח CVD .

לאחר התאמות של גורמי סיכון נוספים, חישבו החוקרים ומצאו שכל עלייה של 1% ברמת ה-HbA1c (מעל 5%) מעלה באופן משמעותי ומובהק את הסיכון היחסי למוות מכל סיבה ב-24% בגברים, וב-28% בנשים. בנוסף, הסיכון היחסי ל-CVD עלה ב-21% בכל שינוי של 1% ברמת ה-HbA1c , בגברים ובנשים כאחד.

מחקר נפרד שנערך ע”י קבוצת חוקרים שביצעו מטהאנליזה של 13 מחקרים התבוננותיים שכללו 9,123 חולים סוכרתיים, מצא שעליה של 1% ב-HbA1c , העלתה את הסיכון ל-CVD ב-18%, ולמחלת לב כלילית (CHD ) ב-13% , בחולי סוכרת סוג 2. בחולי סוכרת סוג 1 הייתה מגמה של עלייה בסיכון ל-CHD אך היא לא הייתה מובהקת.

ממחקרים אלה עולה שה-HbA1c הוא גורם סיכון עצמאי, פרוגרסיבי למחלה קרדיווסקולרית ומוות, במטופלים עם או בלי סוכרת. אי לכך ראוי לשקול מדידה שגרתית של רמות HbA1c במטופלים הנמצאים בסיכון ל-CVD .

 

Khaw K-T et al. Association of hemoglobin A1c with cardiovascular disease and mortality in adults: The European prospective investigation into cancer in Norfolk. Ann Intern Med 2004 Sep 21; 141:413-20.

 Selvin E et al. Meta-analysis: Glycosylated hemoglobin and cardiovascular disease in diabetes mellitus. Ann Intern Med 2004 Sep 21; 141:421-31.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה