טרשת עורקים מתפתחת מוקדם בחולי סוכרת מסוג 1 (ה-J Pediatr)

תוצאות מחקר חדש מספקות עדות נוספת לכך שטרשת עורקים מתפתחת מוקדם בחולים צעירים הסובלים מסוכרת מסוג 1 ומדגישות את הצורך לעקוב אחר לחץ הדם ורמות השומנים בדמם של מתבגרים אלו.

החוקרים מדדו את עובי שכבות ה- intima-media (ה-IMT) בעורקים הקרוטיים, סמן של טרשת עורקים תת-קלינית, ב-142 חולים בגילאי 12-25 שנים הסובלים מסוכרת מסוג 1 וב-87 נבדקי ביקורת מותאמים להם מבחינת הגיל שאינם סוכרתיים. החוקרים ממדו גם את רמות ההומו-ציסטאין ורמות הליפידם בצום, את לחץ הדם, ערך ה-BMI, ואת רמת הבקרה הגליצמית בנבדקים הסוכרתיים.

ערך ה-IMT הממוצע היה גבוה יותר בנבדקים הסוכרתיים מאשר בנבדקי הביקורת (p = 0.002) בקרב בני שני המינים, ונמצא בהתאמה לחומרת הסוכרת שנקבעה על-פי הימצאות סיבוכי הסוכרת.

בנבדקים סוכרתיים הסובלים מיתר לחץ דם, ממחלת רשתית, או מ-microalbuminuria נמצאו ערכי IMT גבוהים יותר בהשוואה לנבדקים שלא סבלו מסיבוכים אלה.

בנבדקים הסוכרתיים הזכרים, אך לא בנקבות, נמצא מתאם שלילי משמעותי בין ערך ה-IMT בעורקים הקרוטיים לבין רמות כולסטרול ה-HDL ומתאם חיובי משמעותי בין ערך ה-IMT בעורקים הקרוטיים לבין יחס ה-LDL/HDL.

אחת החוקרות, ד”ר Mack, אומרת בראיון כי מחלות קרדיווסקולריות הן הגורם העיקרי למורבידיות ולתמותה בחולי סוכרת וטרשת עורקים היא אחד מהיסודות העומדים בבסיס התפתחותה של מחלה קרדיווסקולרית.

היא מסבירה כי המחקר מראה שטרשת העורקים מופיעה מוקדם וקשורה לאי-תקינויות בפרופיל הליפידים ולסיבוכי מחלת הסוכרת.

היא מוסיפה כי נותני טיפולי הסוכרת לילדים ולנוער צריכים להתחיל לעקוב אחר פרופיל השומנים בחולים ולשקול מתן התערבויות, בהתאם לסטנדרטי הטיפול בסוכרת בילדים, בכדי למנוע את התפתחותה של מחלה קרדיווסקולרית בעתיד.

J Pediatr 2004;145:452-457.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה