משפחה

זן S. pneumoniae חדש גורם להתפרצות conjunctivitis בקרב מגויסים לחיל הים בארצות הברית (Clin Infect Dis)

זן חדש וחסר קפסולה של Streptococcus pneumoniae אחראי להתפרצות conjunctivitis (דלקת לחמית העין) בקרב מגויסים לחיל הים במתקן אימון צבאי בארצות הברית.

אחת החוקרות, ד”ר Crum, מסבירה כי conjunctivitis בשל זיהום ב-S. pneumoniae נמצא בעבר באופן מוגבל במכללות ובבתי-ספר. לדבריה, התפרצות זו שהופיעה בחיילים מדגימה את יכולת האורגניזם לגרום להתפרצויות בכל אזור שבו מצויה אוכלוסיה צפופה.

החוקרים בדקו את ההתפרצות לאחר שרופאים החליטו להעמיד דגימות לתרבית שכן בתחילה חשבו שמדובר בהתפרצות הקשורה לזיהום באדנו-וירוס.

רובם של 92 המקרים (87%) נגרמו בשל זיהום S. pneumoniae בלבד. המאפיינים הקליניים של החולים שבתרביותיהם הופיעו S. pneumoniae לא נבדלו משמעותית מאלו של החולים האחרים שסבלו מ-conjunctivitis בשל אטיולוגיות אחרות.

ב-11 זנים שבודדו שבהם נקבע הרצף הגנטי נמצאו פרופילי אללים זהים ופרופילים אלה נבדלו מאלו שדווחו בעבר ב-multilocus sequence typing database.

ב-10% מתוך 151 המגויסים נמצאו בלוע התחתון זני S. pneumoniae שהיו זהים גנטית ופנוטיפית לאורגינזימים חסרי הקפסולה שנמצאו במקרי ה-conjunctivitis, וב-26.7% ממגויסים אלה הופיעו סימפטומים בעיניים.

החוקרים מדווחים כי בקרב המגויסים שסבלו מ-conjunctivitis נמצאה סבירות גבוהה יותר לשימוש במטלית רחצה בשיתוף עם חבריהם, ונמצאה נטיה להרכבת משקפיים ולהיסטוריה של מגע עם מגויס אחר שסבל מ-conjunctivitis.

ד”ר Crum מסבירה כי כיום מופעלת תוכנית בקרה לעצירת ההתפרצות שכוללת חלוקת ג’ל ידיים המכיל אלכוהול ונקיטת צעדים נוספים. היא מוסיפה כי סביר שצעדים אלה ינקטו גם במקרה שתתרחש התפרצות נוספת.

לדבריה, מבוצעת כעת השגחה אחר מקרי ה-conjunctivitis ותרביות נלקחות בתכיפות בכדי לעקוב אחר הגורם לזיהום ואחר מספר המקרים במחנה. היא מסכמת כי מחקרים עתידיים בזני S. pneumoniae חסרי קפסולה אלה יהיו מעניינים שכן הפתוגנזה של זיהומים אלה עדיין איננה ברורה לחלוטין.

Clin Infect Dis 2004;39:1148-1154.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה