הוספת modafinil לטיפול ב-SSRIs משככת את השפעת הרגיעה (J Clin Psychiatry)

על-פי דיוח שפורסם לאחרונה, ניתן לשכך את העייפות יתרה והתשישות הקשורות לנטילת נוגדי דיכאון סרטונרגים באמצעות הוספת modafinil לטיפול.

החוקרים גייסו 20 נבדקים מבוגרים למחקר מסוג open label שנמשך 3 שבועות, בכדי לקבוע את השפעת השימוש ב-modafinil, הניתן פעם ביום, על הרגיעה הכרוכה בנטילת תרופות סרטונרגיות. כל הנבדקים סבלו מהפרעת דיכאון גדולה, אך כולם דיווחו כי רגיעה, תשישות ורמת אנרגיה ירודה הופיעו רק לאחר שהם החלו לצרוך מעכבי reuptake סרטונין סלקטיביים.

בקרב 16 החולים שהשלימו את המחקר שיפרה הוספת ה-modafinil משמעותית את סימפטומי הדיכאון, כפי שניכר בירידות בדרוג ה-Hamilton Rating Scale for Depression הכולל הממוצע. בנוסף, מצאו החוקרים כי טיפול ב-modafinil קשור לשיפור בהתרשמות הסובייקטיבית בנוגע למצב העירנות ולירידה בעייפות.

בבדיקת המחקר האחרונה נמצאו שיפורים במצב הבריאות הכללי של הנבדקים, ובאיכות החיים הקשורה לבריאותם, כפי שמשקף השיפור המשמעותי בדירוג הכולל הממוצע של השאלונים שמולאו על-ידם, והשיפור בתתי-הדרוגים הנוגעים לבריאותם הפיזית ולבריאותם המנטלית.

החוקרים מודים כי יכולת הכללת הממצאים מוגבלת בשל אופי ה-open-label של המחקר, העדר קבוצת ביקורת וקריטריוני קבלה סלקטיביים להשתתפות במחקר. עם זאת, הם מסכמים כי הממצאים החיוביים יחד עם השפעות הוספת ה-modafinil על שיעורי התגובה מחייבים ביצוע מחקר נוסף.

J Clin Psychiatry 2004;65:1223-1227

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה