משפחה

אסוציאציה בין מתן Valproate בזמן ההריון לעיכוב התפתחותי של הילד (J Neurol Neurosurg Psychiatry)

חשיפה תוך רחמית לתרופות אנטיאפילפטיות קשורה בסיכון גבוה פי 2-3 למומים מולדים בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. ממחקר רטרוספקטיבי חדש עולה שחשיפה שכזו עלולה לגרום גם לנזקים פחות בולטים בטווח הארוך כמו עיכוב התפתחותי וקוגניטיבי.

במחקר נכללו 249 ילדים בני 6-16 שנים שנולדו לאימהות הסובלות מאפילפסיה. מתוכם 41 נחשפו ל- sodium valproate, 52 ל- carbamazepine, 21 ל- phenytoin, 49 נחשפו למספר תרופות ו-80 לא נחשפו כלל לתרופות אנטיאפילפטיות.

החוקרים מצאו שבהשוואה לילדים שלא נחשפו כלל לתרופות ולאלו שנחשפו לתרופות האחרות, לילדים שנחשפו בזמן ההריון ל- valproate היתה מנת משכל (IQ) ורבלית ממוצעת נמוכה יותר. מניתוח הנתונים עולה שחשיפה ל- valproate וגם שכיחות גבוהה של התקפים טונים-קלונים של האם בזמן ההריון היו קשורים ב-IQ ורבלי נמוך.

רק מיעוט מהמטופלים הסכים להשתתף במחקר (40%), עובדה שעלולה להצביע על העצמת-יתר של כל תצפית שעלתה ממנו. כמו כן לא היתה קבוצת ביקורת אמיתית, לא נבדקו רמות התרופות בזמן ההריון ולא ניתן היה לבצע הערכה של השפעת מינוני התרופות על התוצאות.

“מהמחקר עולה ש- valproate קשורה בסיכון גבוה לעיכוב התפתחותי ופגיעה קוגניטיבית בילדים שנחשפו לתרופה ברחם אמם” סיכמו החוקרים והוסיפו שבפעם הראשונה נצפתה השפעה דומה לזו של valproate גם להתקפים טונים-קלונים של האם בזמן ההריון.

J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2004;75:1513-1515

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה