celecoxib נראה מבטיח בטיפול בהישנות של סרטן הערמונית

ממצאים שהוצגו בקונגרס השנתי של ה-American College of Surgeons מעידים כי celecoxib, מעכב ה-COX-2, שמר על רמות PSA תחת בקרה ביעילות במחקר מוקדם שבוצע בגברים הסובלים מהישנות של סרטן הערמונית.

במחקר השתתפו 40 גברים שבהם נמצאה עליה ברמות ה-PSA לאחר כריתת ערמונית רדיקלית או טיפול בהקרנות external beam והם קילבו 400 מ”ג celecoxib פעמיים ביום במהלך שנה אחת לפחות. רמות ה-PSA נמדדו כעבור 3 חודשים, 6 חודשים ו-12 חודשים לאחר תחילת הטיפול. ההשפעה נאמדה באמצעות חישוב זמני הכפלת רמות ה-PSA ושיפוע השינוי ברמות ה-PSA לפני ואחרי מתן הטיפול.

כעבור שנה נמדדו רמות ה-PSA ב-35 מתוך 40 הנבדקים (5 הגברים האחרים טרם השלימו שנה של טיפול). הרופא שהציג את הממצאיםפ, ד”ר Pruthi מסביר כי ב-5 מתוך 35 הגברים נשמרה רמת ה-PSA או פחתה ובשניים מתוך 30 הנבדקים הנותרים התרחשה התקדמות של המחלה. ב-22 מתוך 30 הנבדקים הנותרים נמצא זמן הכפלה ברמות ה-PSA ממושך משנה, ב-7 נמצא זמן הכפלה של 6-12 חודשים ובנבדק אחד נמצא זמן הכפלה קצר מ-6 חודשים.

בכמה חולים הופיעה התייצבות או ירידה ברמות ה-PSA עד ל-18 חודשים. אבל כמה חולים גם הראו סימנים של עמידות לטיפול ונראה שחולים אלה הם שסבלו ממחלה אגרסיבית יותר.

ד”ר Pruthi ציין כי המחקר “מוקדם מאוד” והכרחי כהוכחה ראשונית לרעיון שמעכבי COX-2 כמו celecoxib עשויים לשמש בטיפול בסרטן הערמונית. לדבריו זהו הצעד הראשון אך הספרות הקיימת תומכת באפשרות ההשפעה האנטי-גידולית והאנטי-אנגיוגנית של עיכוב ה-COX-2.

מעקב צמוד מבוצע אחר החולים לבדיקת הופעת תופעות לוואי המוכרות במתן טיפול תרופתי אנטי-דלקתי שאיננו סטרואידי, עד כה לא הופיעו סימנים של רעילות למערכת העיכול או לכליות. בחולים נבדקות גם השפעות קרדיו-ווסקולריות, למרות שבמחקרים רבים שפורסמו לא נמצא שמתן celecoxib מעלה את שכיחות התקפי הלב או מקרי השבץ, שלא כמו rofecoxib (הוא Vioxx) המעכב ה-COX-2.

ד”ר Pruthi מסביר כי למרות זאת בעית תופעות הלוואי הקרדיו-ווסקולריות אינן פתורות וכי חשוב שחוקרים וקרדיולוגים יבינו היטב את הנושאים הללו.

למרות זאת, הוא טוען כי מתן celecoxib לחולים בסרטן הערמונית בטוח הרבה יותר ממתן הטפול החלופי ההרומונלי או ממתן טיפול כמותרפי. לדבריו לא קיים אף טיפול אחר שניתן להציע לחולי סרטן הערמונית שאפילו מתקרב לרמת הבטיחות של טיפול זה.

החוקרים עוברים כעת למחקרי שלב II בחולים הסובלים מסרטן ערמונית בשלבים שונים והם החלו גם במחקר העוסק בסרטן שלפוחית השתן.

ד”ר Pruthi צופה כי אפילו לאור ממצאים ראשוניים אלה ועם השאלות אודות ההשפעות הלבביות, יחל להתרחב השימוש במעכבי COX-2 בחולי סרטן באמצעות מרשמי off-label שיתנו רופאים אונקולגים. לדבריו אין ספק שיעשה שימוש כזה בחולי סרטן הערמונית והוא אף החל במתן מרשמים כאלה לחולים שלו.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה