בדיקת BNP מהירה ושימושית באבחנה מבדלת של CHF

תוצאות מחקר ראשוני שהוצגו בכנס השנתי של ה-American Society for Clinical Pathology מעידות כי רמות ה-Plasma brain natriuretic peptide (הקרוי BNP או B-type natriuretic peptide) שימושיות בהבחנה בין קוצר נשימה משני לתפקוד לבבי לקוי והסימפטומים הנלווים לה לבין קוצר נשימה בשל בעיה ריאתית. הבדיקה יכולה לשמש ביחידה לטיפול נמרץ ובמסגרת הערכה של חולים ומעקב במרפאות החוץ.

החוקר הראשי, ד”ר Figurasin, מסביר כי קיימים קריטריונים רבים המגדירים כשל לבבי וכי ביחידה לטיפול נמרץ קשה לרופאים למצוא זמן להערכת החולים ולאבחנתם בכשל לבבי גדוש (CHF) בהתבסס על הבדיקה הפיזית.

הוא מציין כי ב-50%-75% מאובחנים חולים הסובלים מ-CHF באופן שגוי ומציע כי מדידה פשוטה ומהירה של בעית התפקוד הלבבי במהלך תהליך המיון בחדר המיון תאפשר לרופאים להפנות את החולה למומחה ל-CHF בעת הצורך.

BNP מסונתז בחדרי הלב ומופרש תחת תנאי מתיחה של שריר הלב או מתח לא תקים של הדופן. החוקרים כותבים כי רמות ה-BNP עולות בחולים שבהם ישנה בעיה תפקודית של הלב ולכן מדידתן עשויה להוות כלי בעל ערך באבחון המוקדם ובטיפול בחולים הסובלים מכשל לבבי.

בכדי לקבוע את הערך הפרוגנוסטי של בדיקות רמת ה-BNP בפלסמה השוו החוקרים את רמות ה-BNP לאבחנה הראשונית של הרופאים ב-428 מקרים קליניים.

ב-154 מקרים שאובחנו ב-CHF נמצאו רמות BNP בין של 1,000-4,000µg/mL. רמות ה-BNP נמצאו שימושיות באבחנה בין קוצר נשימה משני לארועים קרדיווסקולריים לבין קוצר נשימה משני לבעיות ריאתיות, שכן בחולים עם בעיה ראיתית נמצאו רמות BNP נמוכות מ-100µg/mL.

החוקרים מצאי כי רמות BNP של 4,000µg/mL ומעלה קשורות ישירות לאבחנה ב-CHF. ערכים בין 1,000µg/mL לבין 4,000µg/mL נמצאו קשוריםל-CHF ולסימנים הקשורים אליו כמו יתר לחץ דם וסוכרת.

רמות BNP בין 101µg/mL לבין 999µg/mL חורגות מן הרמה התקינה אך עדיין לא מגיעות לרמה שאובחנה במקרי CHF. החוקרים מציינים כי רמות כאלה עשויות להועיל בניתוח מצבים קודמים ל-CHF ומצבים המחקים CHF.

ד”ר Figurasin מציין כי הבדיקה שימושית וכי בחדר המיון היא יכולה לשמש להבחנה בין חולים הסובלים מקוצר נשימה. הוא מסכם כי בו זמנית היא עשויה לשמש במעקב אחר חולים הסובלים מקוצר נשימה ומגיעים למרפאה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה