הצרות הארטריולות ברשתית חוזה הופעת יתר-לחץ דם (Hypertension)

על-פי תוצאות מחקר שפורסמו לאחרונה, שינויים מבניים בכלי הדם הקטנים חוזים הופעת יתר-לחץ דם חמור במהלך 5 שנים בקרב חולים מבוגרים.

החוקרים השתמשו במידע שנאסף במסגרת מחקר ה-Blue Mountain Eye Study שכלל 3654 נבדקים שגילם עמד על 49 שנים לפחות בתחילת המחקר. 2335 נבדקים (75.1% שרידות) חזרו לבדיקה כעבור 5 שנות המחקר. ב-1319 מהם נמצא לחץ דם תקין או יתר לחץ-דם מתון בתחילת המחקר.

החוקרים דרגו את צילומי הרשתית בתחילת הניסוי על-פי סימני הדופן בכלי הדם של הרשתית ומדדו את קוטר כלי הדם. הנבדקים סווגו כבעלי לחץ דם תקין, בעלי לחץ דם תקין-גבוה (לחץ דם סיסטולי של 121-139 מ”מ כספית ו/או לחץ דם דיאסטולי של 81-89 מ”מ כספית), יתר לחץ-דם מתון (לחץ דם סיסטולי של 140-159 מ”מ כספית ו/או לחץ דם דיאסטולי של 90-99 מ”מ כספית), או יתר לחץ-דם חמור(במידה והם אובחנו בעבר בשל יתר לחץ-דם ומקבלים טיפול בתרופות להורדת לחץ הדם או שנמדד בהם לחץ דם סיסטולי של 160 מ”מ כספית לפחות ו/או לחץ דם דיאסטולי של 100 מ”מ כספית לפחות).

חולים שלא סווגו כבעלי יתר לחץ דם חמור בתחילת המחקר אך סווגו כבעלי יתר לחץ-דם חמור בבדיקה שנערכה בתום 5 שנים הוגדרו שאלו שבם הופיע יתר לחץ-דם. ב-390 מתוך 1319 המשתתפים (29.6%) התפתח יתר-לחץ דם חמור.

לאחר התאמה לגיל, מין, ערך ה-BMI, עישון, ורמות הגלוקוז והכולסטרול הכללי נמצא קשר בין הצרות של הארטריולות ברשתית בתחילת המחקר לבין סיכון מוגבר להתרחשות עליה והופעה של יתר לחץ דם חמור (ערך OR של 2.6) כאשר רבעון הנבדקים שבהם נמצא שיעור ההצרות המירבי הושווה לרבעון שבו נמצא שיעור ההצרות המועט ביותר. התאמה נוספת של הממצאים ללחץ הדם הממוצע בארטריולות או לסטטוס לחץ הדם בתחילת המחקר לא השפיעה על הקשר.

החוקרים מסכמים כי המחקר הפרוספקטיבי מקרה כי סימנים בדופן הארטריולות ברשתית חזו את הופעת יתר לחץ הדם בחמש השנים שלאחר מכן וכי הממצאים תומכים בהשערב שנזק מבני לארטריולות, הנתפה ברשתית, הינו סימן מקדים להופעה והחמרה של יתר לחץ דם חמור.

Hypertension 2004;44:442-447.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה