בדיקת MRI חושפת שינויים במוח מוקדם מהצפוי בחולי MS

חוקרים בריטיים שהציגו את מצאיהם בכנס השנתי של ה-American Neurological Association טוענים כי שינויים במוח הנגרמים בשל טרשת נפוצה (MS) ניתנים לגילוי מוקדם מהצפוי באמצעות MRI, בזמן שהמוגבלות עדיין מינימלית.

החוקרים מדווחים כי ה-magnetization transfer ratio, MTR של החומר האפור והחומר הלבן שנמדד בתחילת הניסוי באמצעות MRI היה נמוך משמעותית בקרב החולים בהשוואה לנבדקי הביקורת, וערכי ה-MTR בחולים המשיכו לרדת במהלך תקופת מעקב בת שנתיים. החוקרים השתמשו במידע זה והסיקו כי אי-התקינויות בחומר הלבן הופיעו כמעט שלוש שנים לפני התפתחות סימפטומי MS קליניים בחולים. אי-התקינויות בחומר האפשור התפתחו זמן קצר לאחר התקף ה-MS הראשון.

החוקר הראשי, ד”ר Davies, מסביר כי הממצאים חוברים לעניין של עולם הרפואה בפיתוח טיפולים טובים יותר ב-MS שיעכבו את הופעת המוגבלות לטווח הארוך.

הוא מסביר כי הקושי נובע מכך שהמוגבלות עלולה להתפתח לאט מאוד, לאורך 0 שנה בדרך-כלל, ובמידה ויש לבדוק טיפול כלשהו במחקר יש לבצע מחקר שיארך עשורים בכדי לבחון את יעילות הטיפול. הוא מוסיף כי אפשרות אחרת היא להשתמש ב-MRI ולמדוד שינויים מוקדמים מאוד הנגרמים בשל המחלה, ובמידה שימצא כי שינויים אלה גורמים למוגבלות אחר-כך, יתכן שכדאי יהיה לבחון את יעילות הטיפול באמצעות שינויים אלה.

החוקרים השתמשו ב-magnetization transfer בכדי להשוות את מוחותיהם של 23 חולים הסובלים מ-MS מוקדמת למוחותיהם של 19 נבדקי ביקורת בריאים. הם בחרו בשיטה זו משום שהיא מאפשרת גילוי טוב יותר של שינויים קטנים בין הפלאקים והחומר האפור בהשוואה לבדיקת MRI סטנדרטית. הם רצו לבדוק האם אי-תקינויות קטנות אלה גדלות בהדרגה לאורך הזמן.

החולים סבלו מ-relapsing-remitting MS במשך 1.9 שנים בממוצע. החוקרים ביצעו את המחקר פעם בשנה במהלך שנתיים. בסוף המחקר הושלם איסוף המידע בנוגע ל-21 חולים ול-10 נבדקי ביקורת.

החוקרים בדקו את השינויים בחולים לעומת נבדקי הביקורת ואת ההבדלים לאורך הזמן באמצעות מודל רגרסיה היררכית שהותאים לשינויים בנפח המוח. ערכי ה-MTR של החומר הלבן והחומר האפור בתחילת הניסוי היו נמוכים משמעותית בקרב החולים בהשוואה לנבדקי הביקורת (P < .001 ו-P = .004, בהתאמה). בעוד ערכי ה-MTR בנבדקיהביקורת נותרו יציבים, צנחו הערכים בהדרגה בקרב החולים, עם ירידה בשיעור ממוצע של 0.10pu בשנה בחומר הלבן (P = .001) ושל 0.18pu בשנה בחומר האפור (P < .001).

הערכה לאחור של מודל הרגרסיה הלינארית מראה כי אי-התקינויות בחומר הלבן החלו 2.9 שנים בממוצע לפני התפתחות הסימפטומים בחולים, וכי אי-התקינויות בחומר האפור החלו זמן קצר לאחר התקף ה-MS הראשון.

ד”ר Davies מסכם כי כעת יש לבדוק האם שינויים מוקדמים אלה קשורים למוגבלות המופיעה מאוחר יותר ובמידה שכן להעלות את אפשרות השימוש ב-magnetization transfer לבדיקת טיפולים חדשים בעתיד.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה