משפחה

האם טיפול תזונתי בלבדי בסוכרת סוג 2 עשוי להיות מועיל ? מאמר ה – LANCET , מתוך jc 423 , בתשלום, למנויי הגורנל-חינם!! + שאלת השתלמות

באופן מסורתי, קיים שיעור ניכר של מטופלים עם סוכרת שאינם מטופלים תרופתית. הם לרוב מקבלים ייעוץ תזונתי ללא מעקב מסודר אחר הקפדתם על ביצוע ההמלצות.

מקורה של  גישה  זו הוא בתקופה שבה מטרת הטיפול בסוכרת היתה מניעה קצרת-טווח של תסמיני היפר-גליקמיה. עבור מטופלים עם סוכרת מסוג 2 היתה מקובלת גישה טיפולית מדורגת שכללה שינויים בתזונה, טיפול בתכשיר יחיד ועד טיפול משולב, הכולל טיפול באינסולין.

סדרה של מחקרים חשובים שפורסמו החל משנות ה-90 סיפקו עדות משכנעת לגבי חשיבות בקרה הדוקה של רמות הסוכר בדם במניעת סיבוכים מיקרו-וסקולריים. מחקרים אלו גם הצביעו על הצורך באיזון לחץ הדם במטרה להפחית את הסיכון לסיבוכים מאקרו-וסקולריים.

יישום תוצאות מחקרים אקראיים ומבוקרים בפרקטיקה היומיומית הוא לעיתים תהליך ממושך. נראה שעדיין רווחת התפיסה כי קייימים מטופלים עם “סוכרת קלה” שנמצאים בסיכון נמוך לסיבוכים בהם לא נדרש טיפול תרופתי. עם זאת, קיים מידע מועט בלבד על שיעור מטופלים כאלו באוכלוסיה, על חומרת הסיבוכים הנלווים ועל איכות הטיפול שהם מקבלים.

מטרת מחקר זה לבחון את שיעור  המטופלים עם סוכרת מסוג 2 המטופלים באמצעות דיאטה בלבד ולבחון את דרגת הסיבוכים ואיכות הטיפול שהם מקבלים בהשוואה למטופלים הנוטלים תכשירים לאיזון ההיפרגליקמיה.

במחקר נכללו קרוב ל-8000 מטופלים עם סוכרת מסוג 2 מ-42 מרפאות ראשוניות בבריטניה. התוצאות העיקריות שנבחנו היו מדדים הקשורים באיכות הטיפול ושיעור הסיבוכים הקשורים לסוכרת.

מתוצאות המחקר עולה שמעל 30% מהמטופלים עם סוכרת מסוג 2 מטופלים בדיאטה בלבד. קיימים הבדלים גדולים בין המרפאות השונות בשיעור זה. במטופלים בדיאטה יש סבירות נמוכה יותר לקיום מדידות של המוגלובין מסוכר (HbA1c), לחץ דם, כולסטרול, בדיקות למיקרו-אלבונימוריה ותיעוד של דפקים פריפריים.

נמצא שיעור גבוה משמעותית של רמות המוגלובין מסוכר מעל 7.5% בקבוצת הסוכרתיים שמקבלים טיפול תרופתי בהשוואה למטופלים בדיאטה בלבד.עם זאת, לחץ דם גבוה והיעדר טיפול תרופתי מתאים שכיח יותר במטופלים בדיאטה בלבד.

גם היפרליפידמיה לא-מטופלת שכיחה יותר בקבוצה זו. למרות ששיעור הסיבוכים הקשורים בסוכרת במטופלים בדיאטה בלבד עומד על 68% בהשוואה ל-80% באלו הנוטלים טיפול תרופתי, שיעור זה גבוה בהרבה מהשיעור באוכלוסיה הלא-סוכרתית.

לסיכום, מטופלים עם סוכרת מסוג 2 המקבלים טיפול בדיאטה בלבד נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים ואיכות המעקב והטיפול בהם נמוכה מאשר במטופלים בתרופות.קיימת שונות גדולה בין המרכזים השונים בשיעור המטופלים שמקבלים טיפול תרופתי – נתון שמשקף חוסר אחידות בהנחיות הקליניות לגבי התחלת הטיפול התרופתי בסוכרת מסוג 2. יתכן שהטיפול בדיאטה בלבד מוצדק במטופלים מסויימים, אך גם במקרים אלו יש צורך במעקב הדוק אחר גורמי סיכון לסיבוכי המחלה.

למאמר


Prevalence, care, and outcomes for patients with diet-controlled

diabetes in general practice: cross sectional survey , J Hippisley-Cox , M Pringle

Lancet 2004; 363: 423-28

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה