משפחה

חומצות שומן אומגה 3 אינן מאטות את התקדמות ה-retinitis pigmentosa בחולים המטופלים בויטמין A

בחולים הסובלים מ-retinitis pigmentosa, מחלת עיניים מתקדמת העלולה לגרום לאובדן שדה הראיה, ומטופלים בויטמין A וב-docosahexaenoic acid (היא DHA, סוג של חומצת אומגה 3) לא נצפית האטה של התקדמות המחלה.

retinitis pigmentosa היא מחלה של תאי הרשתית, השכבה המצויה באחורי העין ומרכזת את קרני העור, ועלולה לגרום לאובדן הראיה. על-פי המאמר, retinitis pigmentosa משפיעה על אדם אחד מכל 4,000 ברחבי העולם. מחקרים קודמים הראו כי בחולים שטופלו בויטמין A הופיעה האטה בקצב הירידה בתיפקוד הרשתית ובקצב אובדן הראיה בהשוואה לחולים שלא לקחו ויטמין A. במחקרים אחרים נמצא כי בחולים ישנה נטיה להימצאות רמות נמוכות של DHA בדם. DHA היא חומצת אומגה 3 המצויה בתאים הפוטו-רצפטורים בעין.

החוקרים בדקו האם מתן DHA דרך הפה לחולים שכבר מקבלים ויטמין A עשוי לעצור או להאט את מהלך מחלתם.

במחקר השתתפו 221 חולי retinitis pigmentosa בגילאי 18-55 שנים ונערך אחריהם מעקב במהלך תקופה בת 4 שנים. החולים קיבלו 1,200 מ”ג של DHA ליום או קפסולות פלצבו, וכולם קיבלו ויטמין A במינון של 15,000IU ליום.

החוקרים כותבים כי לא הופיע הבדל משמעותי בירידה בתפקוד העיני בין הקבוצה שקיבלה DHA וויטמין A לבין קבוצת הביקורת שקיבלה פלצבו וויטמין A.

החוקרים מסכמים כי המחקר מעיד שבחולי retinitis pigmentosa המקבלים ויטמין A במינון של 15,000IU ליום תוספת של 1,200 מ”ג של DHA ליום במהלך 4 שנים איננה מאטה, בממוצע, את מהלך ההתנוונות.

באנליזה אחרת שנערכה באותו מחקר בדקו החוקרים את השפעת מתן DHA וויטמין A לחולי retinitis pigmentosa שטופלו בויטמין A לפני ההצטרפות למחקר או שלא קיבלו טיפול כזה. 30% מהחולים לא נטלו ויטמין A לפני ההצטרפות למחקר.

החוקרים מוצאים כי בקרב חולים שלא לקחו ויטמין A לפני ההצטרפות למחקר, 30 החולים שקיבלו DHA יחד עם ויטמין A במהלך המחקר הראו ירידה מואטת באובדן הראיה בהשוואה ל-35 החולים שקיבלו פלצבו וויטמין A במהלך המחקר, לאורך תקופה בת שנתיים. ההבדלים הללו לא נצפו בשנה השלישית ובשנה הרביעית למעקב או בקרב חולים שנטלו ויטמין A לפני ההצטרפות למחקר.

החוקרים מסכמים כי חולי retinitis pigmentosa המתחילים את הטיפול בויטמין A האטה תוספת של DHA במינון של 1,200 מ”ג ליום את התקדמות המחלה במהלך שנתיים.

המחקר תומך גם בהמלצות קודמות הקובעות כי על רוב המבוגרים הסובלים מצורות טיפוסיות של retinitis pigmentosa להמשיך לקחת ויטמין A-פלמיטט במינון של  15,000IU ליום, תחת פיקוח רפואי, להאטת התקדמות מחלתם. החוקרים מציינים כי betacarotene, חומר מוצא ליצירת ויטמין A, איננו הופך בהכרח לויטמין A, ולכן איננו מהווה תחליף מתאים ללקיחת ויטמין A-פלמיטט במסגרת מרשם טיפולי זה.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה