משפחה

כיצד משפיעים תוספים תזונתיים על מצבם של מטופלים מבוגרים עם מחלת האלצהיימר?

במחקר שנערך בצרפת, הראו החוקרים כי תוספים תזונתיים, שניתנו למבוגרים חולי אלצהיימר המאושפזים במחלקות  גריאטריות או מטופלים במרפאות יום, שיפרו בצורה משמעותית את משקל גופם ואת מצבם התזונתי של המטופלים.  

מטרת המחקר , פרוספקטיבי, רנדומאלי ומבוקר, היתה להעריך את ההשפעה של תוספים תזונתיים אוראליים (OS) על משקל גופם, קומפוזיצית הגוף, מצבם התזונתי והקוגניציה של מטופלים מבוגרים  הלוקים במחלת האלצהיימר (AD). 

 המחקר נערך במחלקות גריאטריות ובמרכזים רפואיים יומיים בצרפת. במחקר השתתפו 91 מטופלים עם AD בגילאים 65 שנים ומעלה שנמצאו בסיכון לתת-תזונה . לאחר רנדומציה, 46 מטופלים (קב’ ההתערבות) קיבלו OS במשך שלושה חודשים. קב’ הביקורת, בת 45 משתתפים, המשיכה לקבל את הטיפול רגיל.

משקל, קומפוזיצית גוף (שהוערכה באמצעות dual-energy x-ray absorptiometry), תפקוד קוגניטיבי, פעילויות יומיומיות,התנהגות אכילה, וצריכה תזונתית נמדדו בתחילת המחקר ,לאחר 3 חודשים ולאחר חצי שנה. התמדה בצריכת התוספים נרשמה מדי יום.

בין תחילת המחקר ו-3 חודשים אחר כך, צריכת אנרגיה וחלבונים השתפרה בצורה משמעותית בקב’ ההתערבות, דבר שבא לידי ביטוי בעליה משמעותית במשקל ובמסה נטולת השומן, אך לא נראה שיפור ניכר בתלות, בתפקוד הקוגניטבי או בסמנים ביולוגיים. התועלת התזונתית נשמרה בקב’ ההתערבות גם 3 חודשים לאחר שוהפסק מתן התוספים. 

 החוקרים מסכמים כי צריכה יומיומית של תוספים תזונתיים שיפרה בצורה ניכרת את משקל הגוף. מתן התוספים היה שימושי ויעיל, וכלל המטופלים קיבלו אותו היטב. השיפור שנצפה גם בקב’ הביקורת מראה כי חינוך המטפלים הוא גורם חשוב בשמירה על מצב תזונתי של מטופלים עם AD. יתר על כן, קורסים קבועים של OS יכולים לעזור בשמירה על רמה מוגדלת של מסה נטולת שומן ועל מצבם התזונתי של המטופלים הללו.

לאבסטרקט ולמחקר ב- Journal of the American Geriatrics Society

Volume 52 Issue 10 Page 1702  – October 2004

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה