משפחה

הקשר בין רמות ליפידים לבין הסיכון לתמותה כללית ולארועים קרדיווסקולריים במבוגרים

במחקר שבדק את רמות הליפידים במבוגרים נמצא קשר קלוש בין רמות ליפידים לבין ארועים קרדיווסקולריים.עם זאת נמצא קשר עקבי ויציב בין רמות נמוכות של HDL-C לבין סיכון מוגבר לאוטם שריר הלב.  

מטרת המחקר, שנערך כפרוספקטיבי ומבוסס אוכלוסיה ,  היתה להעריך את  הקשר בין רמות ליפידים וארועים קרדיווסקולריים באוכלוסיה המבוגרת.

במחקר השתתפו כ-5,000 מטופלים בני 65 ומעלה המתגוררים בארה”ב. לאחר כ-3 שנים גויסו 687 משתתפים נוספים ממוצא אפרו- אמריקנים בלבד.

מדדי ליפידים בצום כללו רמות LDL-C ו- HDL-C, כולסטרול כללי , וכן טריגליצרידים.  בתחילת המחקר, 1,954 גברים ו- 2,931 נשים היו בסיכון למקרה של אוטם שריר הלב (MI) או לשבץ. במהלך 7.5 שנות מעקב ממוצעות, 436 מטופלים סבלו מאירוע לבבי ו-322 סבלו משבץ איסכמי, 104 משבץ מדמם, ו-1,096 נפטרו. 

 לאחר התאמות, מדדי ליפידים לא היו גורמים מנבאים לתוצאות MI, שבץ איסכמי, שבץ מדמם או לתמותה כללית. במקרה של רמות כולסטרול כלליות ו-LDL-C , הקשר בין MI ושבץ איסכמי היה בעל חשיבות שולית.  רמות HDL-C נקשרו ביחס הפוך עם הסיכון ל-MI.

במקרה של שבץ איסכמי, רמות גבוהות של  HDL-C נקשרו עם ירידה בסיכון בגברים, אך לא בנשים. רמות ליפידים נקשרו באופן כללי בצורה קלושה לסיכון לשבץ מדמם או לתמותה כללית.

החוקרים מסכמים כי במחקר מבוסס אוכלוסיה מבוגרת זה, רב רובם של מדדי הליפידים היו קשורים בצורה מעטה עם הסיכון לאורעים קרדיווסקולריים. הקשר בין רמות נמוכות של HDL-C והסיכון המוגבר ל-MI היה עם זאת חזק ועקבי.

לאבסטרקט ולמאמר ב-Journal of the American Geriatrics Society

Volume 52 Issue 10 Page 1639  – October 2004

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה