ערכי הגלוקוז המבוקשים מושגים ביותר מ-60% מחולי סוכרת מסוג 2 במתן Avandia יחד עם Metformin

מידע חדש מראה כי מתן הטיפול המשולב מסייע לחולים להשיג את מטרות הטיפול בניסוי שנערך במסגרת חיי היום-יום שלהם. המידע הוצג בפגישה השנתית ה-40 של הארגון האירפואי לחקר הסוכרת (EASD) ומראה כי מתן שילוב של Avandia (היא rosiglitazone maleate) יחד עם metformin איפשר ליותר מ-60% מהחולים להגיע ליעד הגלוקוז של 7% של HbA1c וכמעט ל-40% מהחולים להשיג מטרה של 6.5% של HbA1c. בנוסף, מדגימות תוצאות המחקר שנערך במהלך 6 חודשים בקרב 11,014 חולים, שמתן טיפול משולב ב-Avandia ו-metformin מפחית את לחץ הדם בחולים.

החוקר הראשי, ד”ר Rosak, מסביר כי הממצאים מראים כי במתן הטיפול המשולב יכולים הרופאים לבקר ביעילות את רמות הסוכר בדם החולים בסוכרת מסוג 2 ולהגיע אל יעדי הטיפול הבינלאומיים. הוא מוסיף כי בקרה על רמת הגלוקוז והגעה ליעדים נמוכים מ-6.5-7 אחוזים של HbA1c היוו מטרות מאתגרות בעבר, בעיקר משום שמתן טיפול קונבנציונאלי בתרופה אחת איננו מאפשר בקרה על רמת הגלוקוז בדם לטווח הארוך. לדבריו, הממצאים החדשים מראים גם שבקרב האוכלוסיה שנבדקה למתן הטיפול המשולב יתרון נוסף הקשור להורדת לחץ הדם בחולים.

כיום, רק כ-30% מהחולים בסוכרת מסוג 2 משיגים רמות גלוקוז המצויות מתחת ליעדים המומלצים של 6.5-7 אחוזים של HbA1c. בחולים שאינם מבוקרים, עלולות רמות סוכר גבוהות באופן כרוני בדם לגרום לנזק לרקמות ולאיברים ולהוביל לסיבוכים רציניים כמו מחלות קרדיווסקולריות, קטיעות גפיים ועיוורון. משום שסוכרת מסוג 2 היא מחלה מתקדמת לאורך הזמן, ככל שהחולים נותרים לא מאוזנים למשך זמן ארוך יותר, כך נגרם נזק נרחב יותר וקשה יותר להגיע לבקרה על המחלה. טיפול יעיל ביתר לחץ-דם חשוב גם כן לטיפול בחולי סוכרת מסוג 2 בהפחתת הסיכון להופעת סיבוכים הרסניים של המחלה.

Avandia מסייעת בבקרת רמת הסוכר בדם מפני שהיא פועלת ישירות כנגד התנגודת לאינסולין, הגורם העומד בבסיס מחלת הסוכרת מסוג 2. מחקרים הראו כי עמידות לאינסולין מהווה גם גורם סיכון בלתי תלוי למחלה קרדיווסקולרית וכי יתכן של- Avandia השפעה חיובית על כמה סמני סיכון קרדיווסקולריים הקשורים בסוכרת מסוג 2 כגון לחץ הדם ורמת כולסטרול ה-HDL. בשילוב עם metformin, הפועל בעיקר בהפחתת כמות הסוכר המיוצר בכבד, עשויות שתי תרופות אלה, בעלות דרכי פעולה קומפלימנטריות, לסייע לחולים להשיג בקרת גלוקוז טובה יותר, שמסייעת בהאטת התקדמות המחלה ומפחיתה את הסיכון לסיבוכים בטווח הארוך. הוכח גם שמתן הטיפול המשולב כרוך בסיכון נמוך בלבד להיפוגליצמיה, תופעת לוואי שכיחה בטיפולים קונבנציונאלים אחרים.

המחקר שהוצג היה אנליזה של שני מחקרים תציפיתיים גדולים שנערכו בגרמניה. 11,014 חולים קיבלו טיפול משולב ב-Avandia וב-metformin במהלך 6 חודשים והושגו:



  • שיפור באחוז החולים שהשיגו רמת HbA1c של 7 מערך של 13.5% בתחילת הניסוי לערך של 63.7% כעבור 6 חודשים


  • שיפור באחוז החולים שהשיגו רמת HbA1c של 6.5 מערך של 5.3% בתחילת הניסוי לערך של 38.8% כעבור 6 חודשים


  • ירידה משמעותית של 1.3% ברמות ה-HbA1c הממוצעות מתחית הניסוי (p<0.0001) וירידה בשיעור של 2.6mmol/L (47 mg/dL) ברמת הגלוקוז בדם בצום  (p<0.0001).


  • ירידה ברמות לחץ הדם הממוצעות מערך של 144/85mmHg בתחילת הניסוי לערך של 137/82mmHg בסיומו (p<0.0001).

בנוסף, התרחשו תופעות לוואי ספורות (ב-1.3% מהחולים) ותופעות לוואי חמורות בודדות (ב-0.4% מהחולים). חלק מתופעות הלוואי השכיחות ביותר היו בצקת (0.19%), רעילות כבדית (0.06%) וכשל לבבי גדוש (0.04%). שכיחות נמוכה מאוד של היפוגליצמיה  (0.02%) נמצאה במחקר זה.

על Avandia
Avandia ניתנת באיחוד הארופאי לשימוש כטיפול יחיד בחולים שאינם יכולים ליטול metformin (בשל מתן תרופה סותרת או אי-סבילות), ובטיפול משולב עם metformin בעיקר בחולים הסובלים ממשקל יתר, עם בקרה גליצמית לא מספקת למאת מתן המינון המקסימלי האפשרי של metformin. ה-Avandia ניתנת לשימוש גם בשילוב עם sulphonylurea בחולים בעלי בקרה גליצמית בלתי-מספקת למרות מתן המינון המקסימלי האפשרי של sulphonylurea, שאינם יכולים לקבל metformin (בשל מתן תרופה סותרת או אי-סבילות).

בניגוד לחולים המקבלים Avandia כטיפול יחיד, חולים המקבלים אותה יחד עם sulphonylureas עלולים להמצא בסיכון מוגבר לרמת סוכר נמוכה בדם. חלק מהאנשים עלולים לסבול מאנמיה או מעליה במשקל בעקבות צריכת Avandia.

Avandia עלולה לגרום לצבירת נוזלים או להתנפחות שעלולות לגרום להחמרה של כשל לבבי, כך שהחולים החווים תופעות אלה צריכים לדווח לרופא המטפל. אם חולה חווה עליה מהירה במשקלו, התנפחות, או קוצר נשימה בשל הטיפול, מומלץ שיפנה אל הרופא בדחיפות. Avandia איננה מתאימה לכל חולה. בארופה Avandia איננה משמשת לטיפול בנשים מניקות ו/או הרות או בחולים שסובלים מכשל לבבי או ממחלת כבד פעילה (המזוהה באמצעות בדיקות דם המבוצעות לפני הטיפול ובמהלכו).

נשים לפני גיל הבלות, שאינן מבייצות, מצויות בסיכון מוגבר לכניסה להריון בעת נטילת Avandia ועליהן להתיעץ עם הרופא שלהן.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה