משפחה

מחקר הבוחן שינויי נפש וגוף במבוגרים חולי אסטמה הנעזרים בדימיון (Altern Ther Health Med)

למרות המספר העולה של מחקרים העוסקים בדימיון ובשימוש ברפואה משלימה ואלטרנטיבית בטיפול באסטמה, טרם נערך מחקר הבוחן את השימוש בדימיון לטיפול באסטמה במבוגרים. מטרת מחקר היתכנות זה היתה להניח את היסודות למחקר מעקב קליני גדול יותר.  

המטרה היתה לקבוע האם התיפקוד הריאתי, סימפטומי האסטמה, איכות חיי החולים, רמת הדיכאון, רמת החרדה, ורמת הכוח של החולים משתנהלאורך הזמן במבוגרים חולי אסטמה הנעזרים בדימיון (MI) או שאינם נעזרים בו. (כוח הוא היכולת לבצע בחירות מודעות מתוך כוונה לפעול ליצירת שינוי מבוקש).

המחקר תוכנן במבנה אקראי ומבוקר ונעשה בו שימוש באנליזת שונות של משתנה יחיד עם מדידות חוזרות (ANOVA). כ- 68 מבוגרים הסובלים מאסטמה סימפטומטית, נמצאו מתאימים לדרישות לאחר 4 שבועות של איסוף וניתוח נתונים. 33 מהם עברו בדיקות תיפקוד ריאתי ומבדקי דיווח עצמי בארבע נקודות זמן לאורך 17 שבועות. ה-16 שהשתייכו לקבוצת ניסוי השלימו גם 4 מפגשים של דימיון.

הניסוי כלל הדרכה לדימיון עצמי (שבוע 1) ותקופת מעקב (בשבועות 4, 9, 15). המשתתפים קיבלו 7 תרגילי דימיון לבחירה והתבקשו להתאמן למשך 15 דקות 3 פעמים ביום. מדדי התוצאות העיקריים היו ערך ה-FEV1, השימוש בתרופות, שאלוני איכות חיים עם אסטמה, התערבות לטיפול בדיכאון, סקאלות לדרוג חרדה, כוח כהשתתפות מודעת בכלי השינוי, ובדיקת היכולת לדמיין.

עדויות מעטות לשינוי נמצאו במחקר היתכנות זה, אך הופקו לקחים יקרי-ערך. הבדל משמעותי נמצא בדרוג הכוח הכולל בקבוצת הדימיון (two-tailed, t-statistic = -2.3, P = 0.035) ובתת-הסקאלה הנבחרת (two-tailed, tstatistic = -2.93, P = 0.01) של כלי הכוח, מן השבוע הראשון ועד לשבוע ה-16 של הניסוי. 8 מתוך 17 הנבדקים (47%) בקבוצת ה-MI הפחיתו את השימוש בתרופות או חדלו ממנו. 3 מתוך 16 הנבדקים (19%9 בקבוצת הביקורת הפחיתו את השימוש בתרופות, אף אחד מהחולים בקבוצה זו לא הפסיק את השימוש בתרופות. בחולים שהפסיקו את השימוש בתרופות או הפחיתו אותו לא נמצאו עליה בתפקוד הריאתי לפני הפסקת השימוש בתרופות, או ירידה בפרמטרים הללו לאחר הפסקת השימוש.

יש לבחון בזהירות את הממצאים הקשורים למדידות התוצאה העיקריות בשל גודל המדגם הקטן שנוצר בשל אינטנסיביות המחקר, ולכן כוחם הסטטיסטי נמוך. אולם, המחקר כן מספק מידע משמעותי לתכנון מחקר גדול יותר של השימוש בדימיון מודרך באסמטיים מבוגרים. המחקר מדגים גם כי הדימיון בטיחותי, איננו יקר, ועם התרגול עשוי לשמש כטיפול נוסף על-ידי החולים עצמם. יש לבחון עוד את יעילותו. מחקר נוסף במבוגרים חולי אסטמה הנעזרים בדימיון הוא חשוב, שכן הטיפולים הנוכחיים אינם יעילים לחלוטין. לקחים שהופקו במחקר זה יכולים לסייע לשיפור מבנה המחקרים העתידיים.

Altern Ther Health Med. 2004 Jul-Aug;10(4):66-71.

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה