משפחה

אבנדיה מפחיתה רמות לחץ דם בחולי סוכרת סוג 2 לעומת גליבנקלמיד שגורם להחמרה (J Cardiovasc Pharmacology )

אבנדיה (rosiglitazone ) מסייעת בהפחת יתר לחץ דם בקרב חולי סוכרת סוג 2, לעומת גליבנקלמיד, שמחמירה אותה. כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה ב-J Cardiovasc Pharmacology .

הרקע למחקר הוא העובדה שחולי סוכרת סוג 2 רבים סובלים גם מיתר לחץ דם. לפיכך, יש חשיבות לבחון את השפעת הטיפול לאיזון הגליקמי על ערכי לחץ הדם. לכן בחנו החוקרים את ערכי לחץ הם, פעילות המערכת הסימפטית, ורמות ריכוז אינסולין בפלסמה תחת משטר טיפולי של אבנדיה וגליבנקלמיד.

במחקר השתתפו 48 חולי סוכרת סוג 2 עם יתר לחץ דם, אשר במשך חודש טופלו בחוסם ACE וסימבסטטין. לאחר חודש חולקו אקראית לאבנדיה או גליבנקלמיד והיו במעקב למשך 8 שבועות.

לפני תחילת הטיפול ובסופו נבדקו ערכי לחץ דם, סוכר, תפקוד אנדותל ובדיקה סימפטתית עורית.

בקבוצה שקיבלה אבנדיה נמצאה ירידה משמעותית ומובהקת בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי ( 6.1 ו-4.2 מ”מ כספית בהתאמה), ירידה של 4.3 mU/L בריכוז האינסולין בפלסמה, וירידה בפעילות סימפטתית עורית.

לעומת זאת, בקבוצת הגליבנקלמיד, חלה עליה של 3.1 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי, ללא שינוי בדיאסטולי, ועלייה של ריכוז האינסולין בפלסמה של 2.3 mU/L , ועלייה בפעילות המערכת הסימפטתית.

בשתי הקבוצות לא נמצאו שינויים משמעותיים בפעילות המערכת האנדותלית.

מסקנות החוקרים הן שאבנדיה שיפרה הן ריכוז הסוכר בפלסמה, והן את לחץ הדם, כפי הנראה על רקע החלשת המערכת הסימפטתית ומצב ההיפראינסולימניה. זאת בניגוד לגליבנקלמיד שהעלה את לחץ הדם כנראה על רקע הפעלת המערכת הסימפטתית והעלאת רמות האינסולין בדם.

J Cardiovasc Pharmacology 2004:44:215-222

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה