משפחה

התמדת המטופלים בלקיחת תרופות להורדת לחץ דם : ההשפעה של אמונות המטופלים ותפישתם את המחלה

למרות שנים ארוכות של מחקרים, עדין קיימות תהיות מדוע מטופלים לוקחים או לא לוקחים את התרופות שנרשמו להם ומה הרופאים המטפלים יכולים לעשות על מנת לשנות את התנהגותם. 

  לחץ דם גבוה איננו מבוקר היטב בממלכה המאוחדת (UK) והתמדה בשיעור נמוך בלקיחת התרופות יכולה להיות אחת הסיבות לכך.  שאלונים שחולקו לאחרונה והתבססו על מודל של ניהול עצמי שומשו בהצלחה להערכת תפישת המחלה והאמונות לגבי התרופות בקרב מטופלים.

 מחקר זה עוצב על מנת לתאר את אמונותיהם ותחושותיהם של מטופלים עם לחץ דם גבוה את מחלתם ואת התרופות בהן הם אמורים להשתמש , בהתבסס על מודל ניהול עצמי, ועל מנת לחקור האם אמונות אלו משפיעות על ההתמדה והעקביות בלקיחת תרופות להורדת לחץ דם. החוקרים שיתפו במחקר 514 מטופלים. המטופלים הללו התבקשו למלא שאלון שכלל הבהרות לגבי אמונותיהם בנוגע לתרופות וכן לגבי תפישת המחלה.

ניתוח של השאלונים הללו מראה כי מטופלים שמאמינים בנחיצות התרופות הם אלו שיתמידו יותר בלקיחת התרופות בהתמדה. גורמים נוספים שהשפיעו על התמדה הם גיל המטופלים, התגובה הרגשית למחלה, והאמונה בכח  האישי לשליטה במחלה.

אמונות לגבי המחלה ולגבי התרופות מקושרות הדדית. המודל לניהול עצמי נמצא יעיל בהערכת אמונותיהם של המטופלים בנוגע לבריאות. אמונות לגבי תרופות מסוימות בפרט ועל לחץ דם בכלל נמצאו כקשורות להתמדה בלקיחת התרופות. מידע לגבי האמונות הנוגעות לבריאות הוא חשוב בהשגת קונקורדנציה, ויכול להוות מטרה להתערבות לשם שיפור הההתמדה שמפגינים המטופלים בלקיחת התרופות.

לאבסטרקט ב-Nature

Journal of Human Hypertension (2004) 18, 607-613. doi:10.1038/sj.jhh.1001721

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה