משפחה

לויטמין E השפעה מוגבלת על הורדת סיכון לזיהומים בדרכי הנשימה בקרב אוכלוסיה מבוגרת (JAMA )

האם צריכה יומית של ויטמין E עשוייה להפחית זיהומים בדרכי הנשימה בקרב אוכלוסיה מבוגרת ? על שאלה זו ניסה מחקר זה לענות. המסקנות, יש לאמר לא ממש חד משמעיות. נמצאה ירידה מסויימת אך לא משמעותית בזיהומים בדרכי הנשימה, וירידה גדולה יותר בהתקררות.

במחקר השתתפו 617 מטופלים, מהם 451 סיימו את תקופת המעקב. כל המטופלים קיבלו 200 יח’ בינ”ל של ויטמין E או פלצבו, ובנוסף טבלית מולטיויטמין המכילה מחצית מהכמות המומלצת היומית של מינרלים וויטמינים.

התוצאות העיקריות שנמדדו מבין מסיימי המחקר כללו אירועי זיהום בדרכי הנשימה, מס’ מטופלים שחלו, מס’ ימי מחלה עם זיהום בדרכי הנשימה ומרשמי אנטיביוטיקה חדשים.

המימצאים הראו שלויטמין E לא היה כל השפעה על אירועי זיהומים בדרכי הנשימה (עליונות ותחתונות), וימי מחלה.

עם זאת בקבוצת המטופלים שקיבלה ויטמין E היו פחות משתתפים שחלו בזיהום (60% בהשוואה ל-68%, סיכון יחסי של 0.88 , מובהק סטטיטסי).

כך גם לגבי זיהומים בדרכי הנשימה העליונות (סיכון יחסי של 0.84 ).

כאשר נבדקו מס’ ההתקררויות נמצא שויטמין E הפחית את מס’ האירועים והסיכון היחסי היה 0.83 עם מובהקות גבולית של p=0.06  לכל המשתתפים, ולגבי אלו שסיימו את המחקר אף סיכון יחסי של 0.8 עם מובהקות סטטיסטית.  כך גם לגבי מס’ המשתתפים שחלו בהתקררות.

לא הייתה השפעה לויטמין E על שימוש באנטיביוטיקה.

החוקרים מסכמים שהשפעת צריכת ויטמין E במינון של 200 יח’ בינ”ל ליום היא בעלת השפעה לא משמעותית על הפחתת זיהומים בדרכי הנשימה. עם זאת נמצא אפקט הגנתי משמעותי לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות ובעיקר בהתקררויות.

JAMA. 2004;292:828-836

לדיווח ב-druginfo

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה