משפחה

עייפות של שרירי הגב במהלך אימון מתיחות מקוטע בשכיבה על הבטן (Scan J Med Sci Spo)

מחקר שפורסם לאחרונה מעריך את רמת הפעלת השרירים ואת רמת עייפות השרירים בגב התחתון במהלך ביצוע אימון מתיחות מקוטע בשכיבה על הבטן (PBE).

במחקר השתתפו 41 סטודנטים בריאים (24 גברים ו-17 נשים) ששכבו שרועים עם פניהם מטה על ספסל כשרגליהם מקובעות וביצעו שני כיווצים רצוניים מקסימליים (MVC) ב-extension, מספר מקסימלי של 100 חזרות באימון PBE מקוטע, ולאחר מכן MVC נוסף ב-extension. בנוסף, חזרו 12 נבדקים (11 גברים ואשה אחת) על אימון ה-PBE עם תוספת משקל של 45N על גבם. 

אימון ה-PBE הורכב ממשימה שחולקה לארבעה מקטעים בני שניה אחת, במהלך שכיבה על הבטן על ספסל (בהטיה של 10° מתחת לקו אופקי): א. הרמת הגוף לעמדה אופקית; ב. החזקת הגוף במצב סטטי (10° מעל הקו האופקי); ג. חזרה למצב המקורי; ד. מנוחה על הספסל.

מדידה אלקטרו-מיוגרפית (EMG) שימשה לבדיקת רמת פעילות השרירים: erector spinae, ES, gluteus maximus, GM, ו-hamstrings, HA, ביחס לערך ה-EMG הרצוני המקסימלי (MVE).

רוב הנבדקים (34 מתוך 41) השלימו את 100 החזרות ללא עייפות שרירים מוגזמת על-פי ערכי ה_MVC שלאחר האימון. אימון ה-PBE המקוטע הגביר את העייפות בשרירים המותחים של המתן ושל הירך מכמה בחינות: א. ירידה בערך ה-MVC; ב. עליה ברמת האקטיבציה של השריר; ג. ירידה בתדר הממוצע (MF).

לא נמצא הבדל בין המינים באף אחת ממדידות ה-EMG. רמת הפעלה של השרירים המותחים בירך (GM ו-HA) נמצאה קשורה לכישלון בביצוע המשימה (מספר חזרות קטן מ-100) בחלק מהנבדקים ולהוספת משקל של 45N היתה השפעה רבה יותר על שריר ה-HA מאשר על שריר ה-ES.

החוקרים מסיקים כי למרות שאימון ה-PBE כפי שבוצע במחקר הנוכחי (עם מרווחי מנוחה) איננו מאמץ בנבדקים הבריאים, הוא מהווה אימון מתאים למדידה הקיבולת האירובית של שריר הגב ולאימונם. אולם, הם מציינים, כי בכדי לאמן ספציפית את שרירי הגב יש להתאים את האימון למניעת כישלון במשימה בשל עייפות של השרירים המותחים בירך.

Scan J Med Sci Spo: 14: 4; 221 

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה