paracetamol איננו יעיל בטיפול ב-osteoarthritis של הברך (Ann Rheum Dis)

תוצאות מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי ל-paracetamol לא קיימת כל השפעה סימפטומטית בחולים הסובלים מ-osteoarthritis, OA, של הברך. שמו המסחרי של paracetamol בארצות-הברית הוא acetaminophen (ובישראל- אקמול).

החוקרים כותבים כי paracetamol מומלץ כטיפול סימפטומטי ב-OA, אך גודל המדגמים ששימשו במחקרים הקליניים היה קטן יחסית ונעשה שימוש במינונים יומיים שונים של paracetamol.

במחקר כפול-סמיות, בעל קבוצה מקבילה ומבוקר באמצעות פלצבו זה, בדקו החוקרים את יעילות ה-paracetamol בטיפול ב-OA של הברך. במחקר השתתפו 779 נבדקים שחולקו באקראי למתן טיפול בן 6 שבועות ב-paracetamol במינון של 4 גרם ליום או בפלצבו.

נתוני ההכללה במחקר חייבו OA סימפטומטי של הברך עם עוצמת כאב גלובלית בברך במהלך פעילויות פיזיות במהלך 24 השעות האחרונות של 30 מ”מ לכל הפחות בסקאלה ויזואלית אנאלוגית בת 100 מ”מ. מדידת התוצאה העיקרית היתה הפחתה בשיעור של 30% בעוצמת הכאב הגלובלית בברך.

אחוז החולים המגיבים היה דומה בקבוצת הטיפול ובקבוצת הפלצבו, 52.6% ו-51.9%, בהתאמה. ההבדל הממוצע בהערכה הגלובלית של מצב ה-OA בברך מתחילת הניסוי בקרב החולים היה 22 מ”מ ו-20 מ”מ בקבוצת ה-paracetamol ובקבוצת הפלצבו, בהתאמה. 

לא ניתן היה לייחס למתן הטיפול תופעות לוואי חמורות כלשהן.

26% מהחולים בקבוצת ה-paracetamol ו-30% מהחולים בקבוצת הפלצבו פרשו מן הניסוי. החוקרים מסבירים כי הפרישה נבעה מתחושת כישלון הטיפול בקרב 14% מהחולים ו-18% מהחולים בקבוצת הטיפול ובקבוצת הפלצבו, בהתאמה.

החוקרים מסכמים כי ההשפעה משככת הכאבים של ה-paracetamol לא נבדלה משמעותית מזו של הפלצבו, דבר המעיד על צורך בבחינה נוספת של השימוש ב-paracetamol בטיפול ב-OA סימפטומטי של הברך.

Ann Rheum Dis 2004;63:923-930.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה