אי ספיקת כליות מתונה קשורה בסיכון מוגבר לדמנציה (J Am Soc Nephrol)

מספר מחקרים הראו לאחרונה עלייה בשכיחות הדמנציה ופגיעה קוגניטיבית במטופלים עם אי ספיקת כליות סופנית, יתכן שעל רקע טרשת של עורקי הקורטיד ושבץ.

מטרת מחקר זה לבחון האם פגיעה כלייתית מתונה קשורה בשכיחות מוגברת של דמנציה במבוגרים החיים בקהילה.

3349 נבדקים מה- Cardiovascular Health Cognition Study ללא דמנציה נכללו במחקר. דמנציה אובחנה בעזרת מבחנים נוירולוגיים. התפקוד כלייתי נמדד בעזרת רמת הקראטינין בדם (1/SCr). פגיעה מתונה בתפקוד הכלייתי הוגדרה כקריאטינין מעל 1.3 mg/dl בנשים ומעל 1.5 mg/dl בגברים.

זמן המעקב החציוני היה 6 שנים. בתקופה זו אובחנו 477 מקרי דמנציה. לאחר תיקון לפי גורמי הטיה אפשריים, אי ספיקת כליות מתונה נמצאה קשורה בעליה של 37% בסיכון לדמנציה. כמו כן, ירידה של 0.5-יחידות ב-1/SCr (שווה ערך לעליה ברמת הקריאטינין מ-1 ל-2mg/dl) נמצאה קשורה בעליה של 26% בסיכון לדמנציה. 

קשרים אלו נמצאו רק עבור 84% מהנבדקים המבוגרים שדיווחו על בריאות טובה עד מצויינת. בקרב אלו עם בריאות טובה עד מצויינת ערכי קריאטינין גבוהים נמצאו קשורים בדמנציה וסקולרית, אך לא בדמנציה מסוג אלצהיימר.

לסיכום, פגיעה כלייתית מתונה, כפי שמשתקפת בריכוזי קריאטינין גבוהים בדם, קשורה בסיכון מוגבר לדמנציה בקרב מבוגרים שבריאותם טובה עד מצויינת. יש צורך במציאת דרכים למניעת פגיעה קוגניטיבית זו במטופלים עם אי ספיקת כליות מתונה.

J Am Soc Nephrol 15:1904-1911, 2004

לאבסטרקט

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה