משפחה

סיכון לתמותה לאחר ניתוח החלפת מסתם האאורטלי בחולים עם תפקוד לבבי ירוד קשור לגיל ומחלות רקע, ואינו תלוי בפתופיזיולוגיה של המסתם, מאמר 1

 
Aortic Valve Replacement in Patients with Impaired Ventricular Function

Sharony, Ann Thorac Surg. 2003 Jun;75(6):1808-14.

ע”פ מחקר שפורסם ב-ATS ע”י עורך המדור, עולה כי בחולים עם תפקוד חדרי מופחת, הסיכון לתמותה לאחר ניתוח החלפת מסתם אאורטלי עולה משמעותית כאשר המטופל סובל ממחלות כלי דם פריפריאליות, מחלות כלי דם קורונוריים ומחלת כליות. מאידך, לפתופיזיולוגיה של השסתום אין השפעה על הסיכון לתמותה.

רקע:

מטופלים הסובלים מתפקוד חדרי ירוד שעוברים ניתוח החלפת מסתם אאורטלי נמצאים בסיכון ניתוחי מוגבר, אך השפעת הפתופיזיולוגיה של השסתום וגורמי סיכון אחרים לא הוגדרו בצורה ברורה עד כה . 

שיטות:

מיוני 1992 עד יוני 2002, 1,402 מטופלים עברו ניתוח החלפת המסתם האאורטלי, עם או בלי ניתוח מעקפים כליליים. מתוך המטופלים הללו, 416 סבלו ממקטע פליטה (ejection fraction ) של פחות מ-40% והם נושאי המחקר. 

המטופלים הללו (גיל ממוצע- 68.8)  סבלו מהיצרות קשה של המסתם (stenosis) (62.5%),  מאי ספיקת המסתם (regurgitation)  (30.3%), או ממחלה משולבת mixed disease)) (כ- 7.2%).

ניתוח החלפת המסתם האאורטלי וניתוח מעקפים של העורקים הקורונריים בוצעו ב-48.4%  מהמטופלים, כשב-27% מהם בוצע כבר בעבר ניתוח קרדיאלי. המעקב כלל אקוקרדיוגרפיה וכן אנליזת  הישרדות.

תוצאות:

תמותה בבית החולים בקרב חולים עם תפקוד ירוד של החדר השמאלי היתה 10.1%( 42 מתוך 416), ללא הבדל בין היצרות (9.6%) או אי ספיקת המסתם (11.1%) וזאת לעומת 4.9% בחולים עם תפקוד חדרי תקין. ניתוח רב משתנים גילה כי הגיל (p=0.002) ומחלת כליות (סיכון יחסי  =4.2, p=0.001 ) היו מנבאים הקשורים עצמאית  לתמותה. פתופיזיולוגיה של השסתום לא היתה בעלת השפעה על תמותה.  מחלת כלי דם פריפריאלית, מחלת כלי דם קורונריים רבים, ומחלת כליות היו גורמי סיכון לסיבוכים לאחר הניתוח.

מחלת כלי דם פריפריאלית (סיכון  יחסי =12.3, p=0.02) , היסטוריה של מחלות בכלי הדם במח (סיכון יחסי= 4.8, p=0.038), וסוכרת (סיכון יחסי =2.7 , p=0.04), היו גורמי סיכון שנקשרו לשבץ.

מקטע הפליטה היה גבוה מ-40% בקרב 52% מהמטופלים שעברו אקוקרדיוגרפיה לאחר הניתוח (זמן מעקב ממוצע- 6 חודשים). הישרדות אקטוארית הראתה שלא היה קיים הבדל בין קב’ הפתופיזיולוגיה. 

מסקנות:

החוקרים מסכמים כי ניתוח להחלפת מסתם אאורטלי במטופלים עם תפקוד חדרי לקוי כרוך  סיכון ניתוחי מתקבל על הדעת ואשר ניתן לדרגו בהתאם לגורמי הסיכון השונים כמו גיל המטופל, ומחלות רקע נוספות. מאידך, סוג הפתופיזיולוגיה של השסתום אינו משפיע בצורה משמעותית על התמותה.

זהו מחקר המתמקד בקבוצת חולים הגדולה ביותר של חולים העוברים ניתוח החלפת מסתם אאורטלי בנוכחות תפקוד מופחת של חדר שמאל. תוצאות המחקר מפריכות את ההשערה שבקבוצת חולים זו, ניתוח החלפת מסתם בשל אי ספיקת המסתם כרוך בסיכון ניתוחי מוגבר מאשר זה המבוצע בשל היצרות המסתם.

לאבסטרקט

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה