משפחה

RF ablation ואחריה זריקת bone cement מפחיתה כאב, וגורמת נקרוזיס של הגידול בממאירויות של העצם (J Vasc Interv Radiol)

על-פי תוצאות מחקר ראשוני שפורסם לאחרונה, RF ablation ואחריה מתן vertebroplasty דרך העור עם bone cement, מפחיתה את הכאב ומונעת התפתחות של הגידול בחולים בעלי גידולים ממאירים של העצם.

החוקרים מסבירים כי גידולי עצם צצאירים שאינם ניתנים להסרה בניתוח גורמים לכאבים עיקשים המשפיעים על איכות חיי החולה. לטענתם, טיפול משכך כאבים סטנדרטי במוקדים של גידולים גרורתיים הוא טיפול בקרינת external-beam, המשפיע על הכאב בשיעור של 50%-90% והשפעתו המקסימלית מתרחשת כעבור 12-20 שבועות.

החוקרים כותבים כי בהתחשב בתוחלת החיים המוגבלת של רוב החולים בעלי גרורות בעצם, רצוי להשיג הקלה בכאבים ללא דיחוי. הם מציינים כי הקלה בכאבים הושגה בתוך 4 שבועות ב-82%-97% מהחולים שטופלו באמצעות vertebroplasty, וב-90%-100% מהחולים שטופלו באמצעות RF ablation.

במחקר השתתפו 17 חולים בעלי 23 גידולים בעצמות שקוטרם נע בין 1.25 ס”מ ל-15 ס”מ (ממוצע 3.5 ± 4.9 ס”מ), הממוקמים בעמוד השדרה (17 מקרים), בעצם ה-ilium (כ-3 מקירם), בעצם ה-sacrum (כ-2 מקרים), ובעצם ה-ischium (מקרה אחד). כל אתר טופל באנרגית RF במשך 12 דקות בתפוקה המקסימלית האפשרית באמצעות אלקטרודה שמוקמה באמצעות מחט ביופסית עצם. לאחר מכן הוזרק Polymethyl methacrylate אל הגידול לייצוב העצם שטופלה ומניעת שבירה בעקבות הטיפול.

מקרה אחד של כשל טכני בטיפול התרחש כאשר לא הצליחו למקם את מחט הביופסיה בחבורה אוסטיאובלסטית בעצם ה-ischium.

כשבוע לאחר הטיפול דיווחו כל החולים שסבלו מכאבים עיקשים (13 מהחולים) על הפחתה ברמות הכאב שנמדדו באמצעות סקאלה ויזואלית אנלוגית, ותוצאת ה-VAS הממוצעת הופחתה משמעותית (מערך של 2.4 ± 8.4 לערך של 1.8 ± 1.1; ערך P < .0001). חמישה חולים דיווחו על כאב חוזר בשל הופעת הישנות מקומית של הגידול וגרורות בעצם בתוך 3-12 חודשים מזמן הטיפול (4.9 חודשים בממוצע). שיעור ההשרדות כעבור שנה עמד על ערך של 60.1%.

נקרוזיס התרחש ב-14%-100% מנפח הגידול (בממוצע 24% ± 71%). הבדל משמעותי בשיעור הנקרוזיס נמצא בין גידולים קטנים (5 ס”מ ומטה) לבין גידולים גדולים (מעל 5 ס”מ) בערכים של 23% ± 78% לעומת 22% ± 59%; ערך P < .036. החוקרים מציינים כי השנות של הכאב כתוצאה מצמיחה מחודשת של הגידול לא דווחה בחולים שבהם גידולים קטנים, דבר העשוי להיות קשור לשיעור התגובה לטיפול ה-RF ablation.

נזק טבעי התרחש בארבעה מהחולים (24%) שבהם גרורות בעמוד השדרה, והם חוו כאבים מוקרנים בגפיים התחתונות במהלך ה-RF ablation. שלושה מחולים אלה סבלו מממאירויות בקורטקס הפוסטריורי של עמוד השדרה והם פיתחו שיתוק חלקי של אחד מצידי הגוף. בחולה הרביעי היה גידול שפלש ל-pedicle והוא פיתח radiculopathy. שיקום שיפר את מצבם של שלושה מחולים אלה.

החוקרים כותבים כי אנרגית ה-RF גרמה בוודאי לחימום חוט השדרה וכי RF ablation המחממת את הרקמה ל-45 מעלות צלזיוס הינה ציטו-טוקסית לחוט השדרה ולעצבים הפריפריים. הם מציינים כי לאלקטרודה ששימשה במחקר היה קצה מקורר וכי מעקב אחר הטמפרטורה בגידול ובסביבתו בזמן אמת לא היה אפשרי.

לטענת החוקרים, הטיפול המשולב ב-RF ablation וב-vertebroplasty נראה שימושי בהשגת נקרוזיס של הגידול וייצוב הפגעים שנגרמו בשל הטיפול בתוך שבוע אחד. הם מוסיפים כי מצב הכאבים העיקשים השתפר גם כן בתוך שבוע אחד בכל החולים שחוו כאבים. הם מסבירים כי בעתיד טרמו-מטריה באמצעות רזוננס מגנטי עשויה להתגלות כטכניקה שימושית במעקב אחר הטמפרטורה בכדי לשפר את בטיחות הטיפול ב-RF במקרי ממאירויות בעצם.

J Vasc Interv Radiol. 2004;15:707-712  

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה