מתן tenofovir עשוי למנוע העברת HIV דרך חלב אם

מחקרים שנערכו בקופים מוצאים כי מתן כרוני של טיפול tenofovir disoproxil fumarate, DF, דרך הפה עשוי להפחית את הסיכון להעברת HIV מהאם לילוד דרך חלב האם. מתן טיפול יומי עשוי גם להועיל בהפחתת ההדבקה ב-HIV בקרב קבוצות מבוגרים המצויים בסיכון גבוה, כמו נותני שרותי מין וגברים המקיימים יחסים עם גברים.

החוקרים פיתחו מודל בבעלי חיים קופי macaque שזה עתה נולדו הואכלו שוב ושוב מבקבוק המכיל תמיסה שבה מינון נמוך של וירוס simian immunodeficiency virus, SIV, אלים.

הקופים נחשפו ל-SIV במהלך השבוע הראשון לחייהם ואלו שלא הודבקו נחשפו שנית כעבור חודש. כל תקופה כזו כללה 15 האכלות, 3 פעמים ביום במהלך 5 ימים רצופים.  

קבוצה אחת קיבלה סירופ tenofovir DF החל מיום לפני תחילת תקופת החשיפה ל-SIV ועד ליום לאחר סיום תקופת החשיפה. tenofovir ניתן דרך הפה במינונים זהים פקמקו-קינטית למתן 8 מ”ג לק”ג גוף המשמש במחקרים בילדים ולמתן 300 מ”ג, המינון המשמש במבוגרים.  

20 מתוך 22 הקופים שלא טופלו הפכו וירמיים לאחר שני סבבים של חשיפה ל-SIV, ואילו 3 מתוך 6 הקופים שטופלו ב-tenofovir נמצאו לא מודבקים בגיל 3 חודשים. הטיפול נסבל היטב.

החוקר הראשי, ד”ר Van Rompay, מסכם כי סביר מאוד שטיפול כרוני ב-tenofovir DF בילודים המוזנים בהנקה יפחית את הסיכויים להעברת HIV באמצעות הנקה.

הוא מוסיף כי הממצאים גם רלוונטיים מאוד עבור מבוגרים שנמצאו שליליים ל-HIV המצויים בסיכון גבוה ויכולים לקבל מנה יומית של tenofovir DF להפחתת הסיכון להעברה מינית. יכולת היישום של אסטרטגיה מניעתית זו מצויה כיום במחקר בניסויים קליניים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה