משפחה

הוספת חלבון למשקאות יעודיים לספורטאים משפרת את הביצועים (Sci Med Sports Exerc)

ממחקר חדש עולה שמשקאות יעודיים לספורטאים המכילים חלבונים ופחמימות משפרים את הביצועים ומפחיתים את פציעות השרירים.

ממחקרים קודמים עלה שמשקאות לספורטאים המכילים פחמימות ואלקטרוליטים יעילים יותר מאשר מים בשיפור מאזן הנוזלים בגוף והגברת הסיבולת של הספורטאי. במחקר הנוכחי השוו החוקרים את היעילות של Accelerade, משקה חדש המכיל מלבד פחמימות גם חלבון (7.3% ו-1.8% בהתאמה) ל- Gatorade, משקה המכיל פחמימות (7.3%) ואלקטרוליטים בלבד. במשקה האחרון תכולת האנרגיה היתה נמוכה ב-20% כיוון שכמות הפחמימות היתה זהה בשני המשקאות.

במחקר נטלו חלק 15 גברים רוכבי אופניים אשר קיבלו את אחד משני המשקאות. הנבדקים ביצעו מבחן מאמץ במהלכו הגיעו ל-75% משיא תצרוכת החמצן שלהם ליחידת זמן (VO2peak) ושמרו על קצב זה עד לגבול יכולתם. לאחר 12-15 שעות ביצעו מבחן מאמץ נוסף, הפעם ב-85% מה- VO2peak ושוב עד שנאלצו להפסיק עקב תשישות. הנבדקים שתו כל 15 דקות 1.8 מ”ל לק”ג גוף של המשקה ועוד 10 מ”ל לק”ג בסוף המבחן. לאחר 7-14 יום חזרו הרוכבים שוב על הבדיקה הפעם עם המשקה השני (הנבדקים לא ידעו איזה משקה הם מקבלים כל פעם).

החוקרים מצאו שבמבחן המאמץ הראשון (75% מה- VO2pea) רכבו הנבדקים שקיבלו את המשקה שהכיל חלבון זמן ארוך ב-29% מאשר הרוכבים ששתו את המשקה שהכיל פחמימות בלבד (מובהק סטטיסטית). במבחן השני (85% מה- VO2peak) ההבדל עלה ל-40% לטובת הנבדקים ששתו את המשקה עם החלבון.

החוקרים בדקו גם את רמות השיא של creatine kinase (CK) בפלסמה כמדד לנזק השרירי לאחר המאמץ ומצאו שהרמות בקרב הנבדקים לאחר ששתו את המשקה המכיל חלבון היו נמוכות ב-83% לעומת הרמות אצל הרוכבים לאחר שתית משקה המכיל פחמימות בלבד.

החוקרים לא מצאו הבדל בין המשקאות מבחינת השפעה על צריכת החמצן הכללית, האוורור, קצב הלב ועל רמות הגלוקוז והלקטאט בדם. 

החסרון העיקרי במחקר היה אי היכולת להפריד בין ההשפעה של תוספת החלבון לזו של תוספת האנרגיה, לכן המליצו החוקרים להמשיך ולחקור מה היתה הסיבה לאפקט המוגבר של המשקה.

החוקרים ציינו שהירידה שנצפתה בנזק לשריר בעקבות צריכת המשקה המכיל חלבון מצביעה על יתרון בולט למשקה זה מכיוון שכאבי שרירים הם מהתלונות השכיחות לאחר מאמץ.  

Sci Med Sports Exerc. 2004;36:1239-1243

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה