משפחה

איזון גליקמי לקוי עשוי לגרום להתדרדרות קוגניטיבית בנשים מבוגרות עם סוכרת (Arch Intern Med)


נשים מבוגרות עם סוכרת נמצאות בסיכון מוגבר להתדרדרות קוגניטיבית במשך השנים בהשוואה לנשים ללא סוכרת, יתכן שחוסר איזון של הסוכרת אחראי לכך באופן חלקי, מדווחים חוקרים בגיליון ה-28 ביוני של Archives of Internal Medicine.


במחקר עוקבה פרוספקטיבי זה נכללו 999 גברים ונשים שסווגו כבעלי סבילות  תקינה לגלוקוז, הפרעה בסבילות לגלוקוז או סוכרתיים. במשך 4 שנות המעקב נבחנו השינויים בתפקוד הקוגניטיבי בקבוצות השונות.

בתחילת המחקר לא היו הבדלים משמעותיים בתוצאות הנבדקים בשלושה מבחנים קוגניטיביים – Mini-Mental State Examination, Verbal Fluency test ו-Trail-Making Test B.

לאחר 4 שנים, נשים סוכרתיות היו בסיכון מוגבר פי 4 לירידה קוגניטיבית משמעותית בבדיקת ה- Verbal Fluency, אך לא בשתי הבדיקות האחרות, בהשוואה לנשים לא-סוכרתיות. רמות גבוהות של המוגלובין מסוכר נמצאו קשורות בירידה בתפקוד הקוגניטיבי בנשים. לא נמצא קשר בין התפקוד הקוגניטיבי לרמות הליפידים, לחץ הדם ומחלות מיקרו-וסקולריות או מאקרו-וסקולריות, מדווחים החוקרים.

בקרב גברים לא נצפה שינוי בתפקוד הקוגניטיבי במהלך 4 שנות המעקב, ללא קשר לסבילות לגלוקוז או לרמות ההמוגלובין המסוכר.

החוקרים מסכמים שתוצאות המחקר מצביאות כי שיפור באיזון הגלוקוז בטווח הארוך עשוי למנוע התדרדרות קוגניטיבית בנשים מבוגרות, עם זאת יש צורך במחקרים אקראיים ומבוקרים שיאשרו תצפית זו.

Arch Intern Med 2004;164:1327-1333.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה