משפחה

הקשר בין התעללות מבן הזוג ודיכאון – BMJ, מתוך jc 415 בתשלום, למנויים – חינם!!

דיכאון נפוץ בנשים, פי שניים מאשר בגברים. הסבר אפשרי לכך הוא שנשים הינן עניות יותר מגברים, תפקידן בחברה שונה, שנשים סובלות יותר מאפליה על רקע מיני, שונשים עוברות יותר מאורעות חיים הנחווים כשליליים. ולבסוף, נשים נמצאות קורבן לאלימות והתעללות, יותר מאשר גברים.

מטה אנליזה שבדקה הפרעות נפשיות בנשים אשר היו קורבן לאלימות מבן הזוג, מצאה שכמחצית מהנשים שעברו התעללות, לקו בדיכאון. המידע בנושא זה, ברפואה הראשונית הינו חסר. לכן בדק מחקר זה את הקשר בין דיכאון וסוגי התעללות שונים, בנשים הפונות לרופא הראשוני.

המחקר נערך באוסטרליה והשתתפו בו 30 מרפאות שהרופאים העובדים בהן, היו פעילים בתוכניות הדרכה לנשים כנגד אלימות בן הזוג. קרוב ל-1300 נשים מילאו את שאלון המחקר, ורובן הגדול נמצאו במערכת יחסים אינטימית בעת מילוי השאלון.

כמעט מחצית מהנשים ענו שאי פעם בעברם חשו בדיכאון שנמשך יותר משבועיים. רובן אף, יידעו בשלב מסוים בחייהן את הרופא לגבי מצבן.

עפ”י תוצאות השאלונים, בשבוע שקדם למילוי השאלון, הוגדרו קרוב ל-18% מהנשים כלוקות בדיכאון עפ”י דירוגי דיכאון מקובלים.

כשליש מהנשים תיארו שסבלו מסוג כלשהו של התעללות מבן הזוג במהלך חייהם, ורק שליש מאלו דיווחו על כך לרופאן. רק חמישית מאלו שעברו התעללות, נשאלו ע”י הרופא המטפל לגבי התעללות מבן הזוג. ואילו, בשנה אשר קדמה למילוי השאלון, כרבע מהנשים הוגדרו כסובלות מהתעללות כל שהיא.

9 אחוזים סבלו מהתעללות משולבת חמורה, 6% מהתעללות גופנית ונפשית, 7% מהתעללות גופנית בלבד ו2.5% מהתעללות נפשית בלבד.

באלו אשר הוגדרו על סמך תוצאות השאלון ככנראה לוקות בדיכאון, שיעור הרווקות היה גבוה יותר, בהשוואה לנשים שאינן מדוכאות. סביר היה גם יותר שהן תקבלנה קצבה או שהכנסתן תהיה נמוכה, שהן תהינה מובטלות או בעלות השכלה נמוכה. בנשים אלו נמצא שיעור גבוה פי שלושה, של התעללות בילדותן.

ולבסוף, מראה מחקר זה שאלו אשר הוגדרו על סמך תוצאות השאלון ככנראה לוקות בדיכאון, סבלו מהתעללות כלשהי, בשיעור גבוה פי שמונה מאשר אלו אשר אינן לוקות בדיכאון.

מחקר זה, מאשר אם כן, שהקשר בין דיכאון והתעללות בנשים הפונות למרפאה ראשונית הינו חזק, ובכך הוא מחזק ממצאי מחקרים קודמים בנושא. למרות שמחקר זה אינו מראה על נסיבתיות, נמצאו רמזים מספקים לכך שהתעללות יכולה להביא לדיכאון.

מחקר זה הינו הראשון המראה את הקשר בין דיכאון ובין סוגי ההתעללות השונים בנשים הפוקדות את המרפאה הראשונית.

התרת הקשר הסבוך בין התעללות לבין דיכאון דורש את קיומם של מחקרי חתך גדולים, ועל חוקרי הדיכאון לשקול בדיקת ההתעללות כמדד נוסף במחקריהם.

אך אולי חשוב מכל, על רופאים המטפלים בנשים הלוקות בדיכאון, להיות מודעים לקשר האפשרי בין דיכאון והתעללות, ובעיקר לעובדה שהטיפולים המקובלים בדיכאון , לא הוכחו כיעילים בדיכאון הקשור להתעללות. ההתעלמות מהקשר האפשרי בין התעללות בן הזוג והדיכאון, עלולה לגרום  להמשך והנצחה של בעייה קשה זו  הפוגעת בנשים רבות.

הערת העורך: דיכאון כידוע יכול לנבוע מסיבות רבות. למדנו כאן על קיומו של קשר הדוק בין ההתעללות לדיכאון, וחשוב לכן, בבואנו לקבוע אבחנה, לשלול חשד של התעללות במטופלת מצד בן זוגה. אתור נשים הסובלות מהתעללות הוא חלק מתפקידנו, ובמקרה של דיכאון, גם הטיפול במטופלת זו יהיה שונה מהטיפול בדיכאון הנובע מסיבות אחרות.

למאמר


Association between depression and abuse by partners of women attending general practice: descriptive, cross sectional survey

BMJ 2004;328:621-4

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה