משפחה

האם להגבלת צריכת קלוריות השפעה על הסיכון לסרטן שד ? JAMA , מתוך jc 415 בתשלום, למנויים – חינם!!

הגבלת הצריכה הקלורית היא אחת הדרכים היעילות ביותר להאריך הישרדות ולהפחית היארעות גידולים בחיות מעבדה. לאחרונה פורסמה מטה-אנליזה המסכמת את העדויות הקיימות על השפעת הגבלה קלורית על גידולי שד ספונטניים בעכברים. סיכום של תוצאות המחקרים מראה כי חיות עם תזונה מוגבלת קלוריות פתחו 55% פחות גידולי שד מאלו בקבוצת הביקורת.

הגבלה קלורית בחיות מעבדה נמצאה קשורה ברמות נמוכות יותר של אינסולין, insulin-like growth factors I  ו- II ו-epidermal growth factor וכן שינוי בתגובה לאסטרוגן, הגברה בתגובתיות החיסונית, שינויים בבקרת מחזור התא, הפחתה בשגשוג התאים, תיקון DNA מוגבר, הפחתה בביטוי אונקוגנים וביטוי מוגבר של tumor suppressor genes.

הגבלה קלורית עשויה להיות חשובה במיוחד בגיל הצעיר ולפני ההריון הראשון, כאשר רקמת השד רגישה במיוחד לשינויים ממאירים. השערת זו נתמכת על ידי האבחנה שגובה, שאמנם נקבע גנטית במידה רבה אך משקף גם את הצריכה הקלורית בגיל הצעיר, קשור בסיכון מוגבר לסרטן השד.

קשה לבחון הגבלה קלורית בבני-אדם. מצב מיוחד בו קיימת הגבלה קלורית ניכרת היא מחלת אנורקסיה נרווזה (anorexia nervosa) המתרחשת בדרך-כלל בנשים צעירות ומאופיינת בצריכה קלורית נמוכה ביותר, BMI נמוך ואמנוריאה. מחקר עוקבה רטרוספקטיבי זה בוחן האם בנשים עם אנורקסיה נרווזה חמורה עד כדי שתצריך אשפוז ישנה שכיחות מופחתת של סרטן השד.

נכללו במחקר מעל 7300 נשים שבדיות שאושפזו בשל אנורקסיה נרווזה לפני גיל 40. לא נכללו נשים שאובחנו עם סרטן השד לפני האשפוז בשל אנורקסיה. התוצאה העיקרית שנבחנה היתה שיעור מקרי סרטן השד באוכלוסייה זו.

בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, בנשים שאושפזו בשל אנורקסיה שכיחות סרטן השד היתה  נמוכה ב- 53%. בנשים עם אנורקסיה שלא ילדו השכיחות היתה נמוכה ב 23% בהשוואה לנשים ללא אנורקסיה, ובנשים ולדניות עם אנורקסיה השכיחות סרטן השד היתה נמוכה ב 76%.

החוקרים מסכמים שהגבלה קלורית חמורה בבני אדם עשויה להגן מפני סרטן שד פולשני. צריכה קלורית נמוכה לפני הלידה הראשונה המלווה בהריונות נוספים כנראה קשורה בהפחתה ניכרת עוד יותר בסיכון.

למאמר

Caloric Restriction and Incidence of Breast Cancer

Karin B. Michels; Anders Ekbom. JAMA. 2004;291:1226-1230.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה